Monday, December 20, 2010

Rock Bottom

Sådär lite i efterhand då. Och ja, alla killar kan sluta läsa redan här. Magsmärtor. Jobba med Mellanchefen o Trevliga Kollegan. Go un peu blek och lite lättyr. Tänka inbillning. Tills förlora liteväl mycket blod på fel tid snart svimma feeling. Nejdåingenfaramedmigbehövergåhemlitetidigaretarlitekompbara. Tänka inbillning. Bara jävligt smärtsamsådan. Jag aldrighaft några såna problem. Not about to start now.
Stapplahem. Kräkas upp lunchen. Ringa upplysningen. Beskriva. Förklara blöder som en gris också. For no other apparet reason. Hoppas sköterska säga ta en alvedon o sluta gnälla. Pedagogisk sköterska förklara tycka åka in. Jag frågar om hon är alldelles säker på att jag inte åker in i onödan. Pedagogisk sköterska skrattar o förklarar att om hon skickade in folk som inte behövde åka in skulle hon knappast bli långvarig på sitt jobb. Frågar om jag har ngn som kan köra mig. Jag svarar att jag inte är döende. Jag tar en taxi. Ska bara stänga ner jobbet jag höll på med på datorn. Sen sitta ner ett tag till rummet slutar snurra o jag klarar av att hasa ner till taxin utan att svimma. Det tar ett tag.

Komma taxi. Pratsam taxichafför. Själv mest fokusera på att inte svimma. Komma sjukhus. Gå ungefär hundra mil korridor til akuten avsedd för kvinnfolk. Tänka jag visserligen inte typen som tror att allt som går mig emot är en konspiration av Det Onda Patriarkatet. Men ändå. Rätt klart att den som lägger en akut avdelning på obekvämt långhike avstånd är rätt säker på att själv inte behöva använda sig av den.

Med nöd och näppe orka gå. Komma fram äntligen, lagom yr o fin. Varpå snäll sköterska förklara att de inte har egen reception. Den finns på ett helt annat ställe ungefär tio mil bort dit jag enligt reglerna ska gå o anmäla mig. Sen fortsätter hon att prata. Något som jag tycker borde vara en vägbeskrivning. Något om vita stentrappor. Eller vafan som helst egentligen. Jag hör orden men de har ingen som helst betydelse för mig. Yrseln har övergått i en töcken. Mjuka konturer. Känsla av att falla. Vita stenbänkar o böljande konturer.


Sköterskan avbryter sig. Jag får omgående en brits. Prover tas. Sen får jag vara ifred en stund. Ligga bakom ett draperi. Mellan barnskrik och en kvinna som inte kan hålla käften. Som om hon vore den enda som hade ont. Jag känner livet bokstavligen rinna ur mig. Och en förvånad tanke som aldrig slagit mig förut. Tänk om det aldrig slutar? Tänk om min resa slutar här. Vilken gigantisk långnäsa det vore. Jag är inte rädd för döden. Jag vill bara inte att han ska komma så här. Så snart. Jag trodde dessutom att vi hade en deal döden. Om jag nu måste gå i förtid får du åtminstone rädda någon annan med min död. Inte såhär bara. Inte för att jag egentligen tror att jag ska dö. But then again the chilling thought: men å andra sidan vem av alla som gått bort snabbt har gjort det?

Hinner ligga o tycka lite synd om mig själv en stund. Innan skiftbyte. Stressad kvinnlig läkare. Den där typen som är som den där störiga bruden i klassen. Som tor att hon kan allt. Fingertoppskänsla som en skenande buffelhjord. Bokstavligen. Lite för stressad för att hinna göra en ordentlig undersökning.
Inte för stressad för att hinna fråga ut mig om mitt jobb och dessutom anteckna alla detaljer. Inte för stressad för att skälla på mig för att jag inte tagit det där cancerprovet. För stressad för att leverera någon annan konklusion än att hon inte har en jävla aning men att dubbel dos stark antibiotika nog blir bra. Och vore hon i mina kläder skulle hon inte vänta med att hämta ut den. Jag ifrågasätter. Frågar om det inte kan vara ngt annat. Något som inte ska vara där.

Säger att jag trodde snabbsänkan borde varit sämre vid en infektion. Hon mumlar ngt om att den kan visa fel. Att jag ska komma in igen om det blir värre. Jag tycker det känns fel. Men det är kväll. Jag är trött beyond trött och yr och och jag orkar inte vara jobbig lekman och mopsa mig mot hundra års medicinstudier längre. Jag åker hem o lägger mig. Tar antibiotikan. Blöder ännu mer. Senare söker jag privat. Får veta att jag haft rätt hela tiden. Att jag inte borde fått antibiotika. Har jag tur löser kroppen det själv. Har jag otur gör den inte det. Således återbesök. Är det cancer hör de av sig. Kanske t om innan julhelgen.




* Om jag hade varit städare hade jag fått ett billigare pencillin då? Arbetslös så hade jag fått två alvedon?

9 comments:

Anonymous said...

men VAFFAN!

Blir helt förtvivlad när jag läser, kikade egentligen in i ett helt annat syfte (du har fått en grej på min blogg, kika på det om du har tid ork men faktiskt just nu skit i det.)

Har någon gjort ett ultraljud på dig? Om inte kräv det! Kräv det NUUU, se till att de kollar cystor på äggstockarna och dina äggledare. Dessutom; sänka schmänka, har de mätt hcgvärden och uteslutit graviditet/missfall? Utomkvedeshavandeskap? (nu har jag ingen aning om du ligger i riskzonen för de tre senare, jag rabblar bara grejer de kollade på mig när jag råkade ut för samma sak i våras)

Tänker på dig en masse, styrkekramar! Och se till att få i dig järn!

Björnen said...

Usch då! Sorry att jag fortsatte läsa trots att jag inte skulle. ;)
Ta det lugnt och skippa allt vad julrusch heter, så håller jag tummarna för att det inte är något allvarligt. Kram på dig!

royal republic said...

*kram*

tittar förmanande och påstår(inte en fråga) Du skall väl inte köra upp till hemstan i snöyra och -20 grader? Sånt måste gå att lösa på annat sätt. Det får du inte, såvida ingen ringer och säger att du är frisk.

Silverscreen said...

*kramar* Jag håller tummarna att det ordnar sig till det bästa.

Serafim said...

Men herregud!

1. ta det lugnt
2. inte jobba en jävla massa ( ingen tackar dig om du svimmar på jobbet
3. du ska inte se ut som Nicole Kidman i Moulain Rouge
4. KOLLA UPP ORDENTLIGT!

Och jättekramar till dig! Huliganen skickar en blöt kall nos på kinden och erbjuder sig att vara knävärmare ( han och lillkatten är väldigt duktiga på att ta hand om sjuka)

Ninde said...

msn00b: Alltså skriver lite i efterhand. Därav lite glest med bloggorken på sistone. Nu bättre iaf. Tack honey,ska kolla in.

Japp. Everytime. Alltså här försöker man vara lagom vag i tron att ingen ändå läser just sjukdomsinlägg ha ha. Men i korthet. Uteslöt själv grav etc o gissade på nåt åt cysta hållet. Så jag frågade just Doktor Stress om det för jag tyckte det gick lite väl snabbt (såg inte skärmen själv då). Men hon påstod sig ha uteslutit det, det skulle hon ha sett enligt henne. Krävdes ytterligare ett totalt onödigt besök för att en annan läkare skulle hitta just det jag hävdat.

Annars bra grundvärden i mig själv. Tål en del även om man tar stryk när det pågår sådär länge.

Björnen: Ups. I bet you are sorry now anyway ha ha. Tack inte döende svanen nu längre men taggat ner lite i år faktiskt. Försöker prioritera. Kram tillbaks!

Royal: Planerar att åka mellan snöstormarna på onsdagkväll. Känns säkrare än SJ iaf tyvärr o jag behöver bilen in da Hemstad. I'll be fine honey. Dock undvikit att köra de senaste helgerna.

Silverscreen: Tack! Redan lite mer okej.

Serafim:
1. I did. T om varit hemma från jobbet ett par dagar. Hence behövt förklara saker jag aldrig trott att jag skulle behöva diskutera med en hyfsat högt placerad motarbetare influgen från det Stora Kontoret i Det Stora Landet i Väster just då. Som i influgen att vallas runt av mig o kollegan just då. How typisch.

2. Guilty där. Okej folks, do as I say, don't do as I do...

3. Ingen risk att jag växer typ en halvmeter på längden ba sådär. Men annars en rätt bra förebild för oss döende svanar. Saknade väl mest Ewan Mc Gregors armar att svimma i...;)

4. Will DAP honey..

Åh. En blöt kall nos på kinden o nån som spinner är precis vad man behöver ibland. *tack honey*

Anonymous said...

Darling!

Vilken tur att du mår bättre och har överlevt ett möte med den offentliga vården.

Hade själv oturen att inte så länge sen hamna hos en dryg jävla kvinnlig gynekolog som mer eller mindre skrek på mig när jag avböjde hennes förslag om spiral. Well, fel patient att höja rösten åt, kärringjävel. Men de gör det ju för att de har kommit undan med det förut.

En spontangissning är endometrios, inte minst för att jag hade nåt liknande förra året, det enda som faktiskt lyckats klubba mig till sängliggande(jag har vid andra tillfällen bl.a. knackat företagspresentationer med 40-graders feber och dubbelseende och det var spabehandlings-behagligt i jämförelse) Har dock inte fått det bekräftat eftersom det krävs en lapraskopi för att se det, om ens då, vilket känns lite långt bort när jag har varit förskonad och inget botemedel verkar finnas.

Änyhuu, ta hand om dig och skicka ev. oförtående till tant Liz på intensiv podzatylnikweekend...

royal republic said...

E ju inte expert på kk-området men är inte endometrios kronsikt?


Tyckte jag förbjöd dig och inte frågade...jag hade väl fel då ;)
jaja, har känslan av att du sällan lyssnar till andra på det sättet och definitivt inte på okänd gurka.
Hyra bil där? Få skjuts, eller iaf sällis i bilen upp?

Ninde said...

Diva/ Royal: Nja. Frågade om det och fick nej till svar så hoppas ni är fel ute där, men tack för omtanken.

Diva: Men kärring. Nästan anmälningsnivå på det där. Ingen vettig läk föreslår spiral på ngn som inte fått de barn de vill ha.

Royal: Njaae. Kan väl opereras tror jag.

Ha ha jo jag lyssnar. Lyder inte bara..ha ha.

Inte så mycket val tyvärr. Långt till allt o behöver bil som jag vet att den funkar. Tåg vågar man ju fasen inte chansa på heller..

Får sällis upp iofs. Även rätt värdelös ur delapåkörningen sympunkt då Killkusinen inte orkat ta körkort. Men han brukar underhålla med att klaga på allt o sedan somna..;)