Friday, February 19, 2010

Not for the Faint-Hearted

Sådärja. Lite Ipren och sova så nu är det hopp om livet igen. Antibiotika schmantibiotika säger jag bara. Sådant är för veklingar*. En riktig Hemstadstjej är gjord av starkare virke än så. Så nu nästan bra idag iaf. Bara en aning lomhörd.

Överlade med mig själv en stund innan jag motvilligt hasade in till husläkaren. I akt och mening att bara träffa Bestämda Sjuksystern. Som kollade i mina öron. Visade läkaren. Frågade hur länge jag haft ont. Om jag hörde något alls på höger öra. Svarade att det visserligen blivit behagligt tyst på den sidan. Men att det visst var något jag kunde stå ut med ett slag. Lite oneside silence retreat sådär.

Sjuksyster(bestämt): - Sådär ska du inte gå. Du borde spola dina öron.
Jag: (tvekande) -Men alltså jag måste till ett...
Sjuksystern: -Jag kan hjälpa dig nu på direkten.
Jag: (får snilleblixt) -Men är det så bra med vatten i öronen just nu då?
Sjuksyster(bestämt): -Så länge trumhinnan är hel är det ingen fara. Kom nu. Det blir bara värre om du väntar..**

Sen tvingade hon mig inte bara att sitta still medans hon körde en högtryckstvätt i örat utan fyllde också på med klämkäcka kommentarer*** om hur bra det här var och hur tillfredsställande resultatet blev. Jisses. Vet inte vem av oss som var mest nöjd efteråt. Jag att slippa därifrån. Eller hon med sig själv.

Men nu hör jag som jag ska igen. Och fan vilket liv på folk det är här i stan.


* Eller de tillfällen då det faktiskt behövs på riktigt.
** Den kvinnan borde helt klart bli bilförsäljare.
*** Är det ett krav att vara lite smått skruvad för att komma in på vissa vårdyrken. Eller blir folk det av jobbet?

4 comments:

Anonymous said...

Första frågan på provet om man får lov att bli sjuksköterska eller ej är "Är du sadist ?" svarar man nej på denna fråga så finns det inte en chans till att du någonsin kommer att få jobb som sjuksköterska. Därtill kommer dom små uppmuntrande kommentarerna "det här gör inte alls ont", gärna med ett leende, dom vet att det gör ont som fan.
Biter man ihop så vrider dom bara lite på sina verktyg så att det blir outhärdligt, för att krama ur den där absoluta smärtgränsen.

Ninde said...

plasmider: Ha ha nja. Tror iofs just sadistfrågan är vikt för läkarutbildningen. Sjuksköterskor får frågan om de kan tänka sig att arbeta med och hjälpa sadister.

He he fast det hindrar ju iofs inte äkta sadister med ngt mindre läshuvud att bli sjuksköterskor istället...;)

Winnie The Pooh said...

ha, ha!
Man KAN alltså få öronen sköljda!? Det är mycket goda nyheter.
Jag vet åtminstone två män i mitt liv som omedelbart bör få sina öron genomspolade eftersom de ständigt påstår att de inte hört mig säga det jag bett dem göra.
No excuses!

Ninde said...

Fru R: He he he. Jodå det finns. Dock inte helt övertygad om hur effektivt det är för att bota den typen av selektivt hörande...;)