Thursday, December 17, 2009

Tvättstugilainen

Just had to go down there. Jo. Ibland är man nödd och tvungen.* Hann inte se honom förrän det var försent att vända. Min kompis exgranne. Han den lite udda. För vilken tvättstugan är veckans event. Stannar hela tiden i tvättstugan. Med en termos kaffe. Tidningar. The works.**


Han sken upp direkt när han insåg att han skulle få sällskap. Öppnade munnen. Och sen pratade han oavbrutet som en speedad treåring ändå tills jag var på väg ut genom dörren.

Visserligen är jag tjej. Supposedly med simultankapacitet. Men jag hade föredragit att bara pyssla med tvätten samtidigt som jag i huvudet gick igenom morgondagens jobb. That was not to be. Jag plockade med tvätten och gjorde ett halvhjärtat försök att städa undan lite.

Han traskade efter och gjorde sitt bästa för att underhålla mig. Visa mig sin nya mobil. Sin kollektion miniskruvmejslar. Sina favvoklipp i mobilen på kraschande bilar och obskyra finska hårdrocksband. Berättade i sitt tycker säkert enormt spirituella anekdoter vars huvudpoäng var att bevisa vilken Schumacher han själv var bakom ratten. Samt icke att förglömma en hejjare på att skruva isär saker. Och ihop. Jojomän. Han hade minsan lagat massor av saker folk slängt. Flera gånger. Han hade rentav med ett par demoex ned i stugan om jag ville se?

Sen blev det värre. Prata-om-sin-nya-jobb-bil värre. Jag fattar inte. Hur i hela glödheta kommer man på att prata bilar med mig? Och ska du promt skryta om ditt bilskrälle ska det väl för fan vara en Porsche och inte en Svenne Bananbil som halva befolkningen kör? Men men. Eftersom erfarenheten har lärt en att det är säkrast att hålla med galningar och invagga dem i tron att man är vänligt sinnad och helt okej med att låta dem hållas i sin egen lilla värld så mumlar jag lite tankspritt instämmande. Samtidigt som jag hör honom nämna ord.

Ord som fullständigt saknar betydelse för mig. Som kompressor och turbo i jämförelse med någon annan med bara turbo. Prestanda. Motorkapacitet. Och nånting med hästkraft och liters-nånting och acceleration. Tror jag iaf. Zoomade ut ett tag där. Hummade instämmande tills han liksom avstannar lite och jag förstår att jag förväntas säga något. Så jag mumlar något vagt om att det låter bra. Och styr raskt över samtalet på biobränslen samtidigt som jag lite smidigt backar mot utgångsdörren. Mumlandes något om att jag hade jobb att förbereda.

* Har normalt tvättmaskin i lägenheten men behövde tvätta mycket o ha torkskåp.
** Han har tydligen en lillebror med. Som ingen jag känner sett. Men bara tanken på att det finns två av dem är skrämmande nog. Om han nu inte hittat på honom för att få boka två maskingrupper själv. I wouldn't put it past him.

4 comments:

Kim M said...

HAHAHA. Jag lider med dig. Tack och lov har jag också maskin i hemmet, men då och då måste man ju ändå tvätta av sig ordentligt nere i stugan.

Anonymous said...

Gemensam tvättstuga? Låter trist.
och vad gör man med skruvmejslar i tvättstugan?

Royal

Mr E said...

Underbar läsning! :) Ganska otroligt hur en del inte kan känna av läget eller märka att dialogen blivit en monolog. Känner en sådan själv också.

I dom lägena undrar jag alltid vad som hände? Hur blev han/hon sån?

Ninde said...

Kim: Då vet du..;)

Royal: Trist och trist. Fräsch och rätt bra med torkskåp o annat man inte har hemma. Det är inte tvättstugan som är problemet. Det är att alla grannar man måste dela den med..;)

Vad man gör med skruvmejslar i tvättstugan? Man skruvar på saker som folk slängt. Samt förevisar både kollektionen och resultatet av skruvandet för random granne som har det tvivelaktiga nöjet att ha tvättid ssamtidigt...

Mr E: Tack! Ha ha, brukar jag också fundera på. Mediokra gener eller tappad hårt på huvudet som liten, det är frågan?

Det roligaste var väl att han klagade på allt och alla själv. Folk som, som han uttryckte det, inte hade fler än tre hjärnceller. Dvs, regeringen, folk i allmänhet och de grannar som haft tvättpasset innan oss i synnerhet..;)