Friday, April 23, 2010

Dagens språkförbistring

Danskan: Släntrar in i fikarummet och meddelar sällskapet att, "Jag har ingen energi idag."
Kollega Z: Hör meningen, "Jag har ingen allergi idag." Ser först uppriktigt frågande ut. Ger mig en "danskar är allt bra konstiga"-blick. Men artig som hon är börjar hon svamla lite allmänt om pollenhalter och antiallergipreparat för att danskan inte ska känna sig ignorerad.

Varpå danskan gör en allt mer trovärdig imitation av ett frågetecken tills jag griper in. Jisses. Z som brukar vara vassast av alla på det mesta. Är det jag som ska föreställa danskexperten ikväll är vi verkligen illa ute. Det känns som om det kommer att krävas massor av sprit för att inte bli helt Lost in Translation ikväll. Massor.

4 comments:

Peppe said...

hahah! jag älskar återgiva dialoger på din blogg! du har en så skön humor.

Mr E said...

Jag ser mycket fram emot att höra hur denna kväll utvecklar sig. :)
Ett tips från en som gjort misstaget, säg inte att du ska 'knäppa' jackan när ni ska iväg.

Serafim said...

Hahaha! Annars kan du tipsa kollegan om att föreslå att hon ska bolla idéer med en kollega...

Ninde said...

Peppe: Thx honey. Blev en till sådan ovan..

Mr E: ..done ;)

Serafim: Ha ha den där kunde t om jag..;)