Monday, April 26, 2010

Dansk-svensk AW

Danskan ser roat på en kille med lite alternativ klädstil som står en bit bort och kan inte låta bli att kommentera..



Danskan: "Jag är så.../insert någonting halvobegripligt på danska/"

Jag hör: "-Det är han som är far till mina barn."

Jag: (Något förvirrat) "-Eh..öh.. va?* Har du barn?.."

Danskan: "-Naaaj... bla bla på danska.." (="Kolla in den där killen. Jag skulle inte vilja ha honom som far till mina barn.)** Syftar på en kille med ring i örat och en svart t-shirt med texten "Jesus is coming. Don't worry we'll nail him again.")



Jag:(ler diplomatiskt ) Well..it takes all kinds.. ***



Såfort hon går iväg kommer killen naturligtvis för att prata. ****

Sedan. Lång utläggning om livsfarligheten i tillsatserna i färdigmat och hur vi alla kommer att gå under om vi inte lagar all mat själva snart. På danska. Tills Z sarkastiskt påpekade att det nog var ett och annat i den där drinken i hennes hand med. Såvida hon inte kokat den själv. Och stämningen blev en smula tryckt en stund. Gick bättre sedan. En Long Iceland Icetea sedan.









*Jamen vafan. Det var fredagkväll efter en lång jobbvecka. De hjärnceller som ansvarar för verbalt finlir hade alla gått för dagen.

** Och det tog mig ytterligare ett va? att klura ut. Själv undrade jag mest över hur han blev insläppt.

*** Bara ett av mina tappra försök att byta till ett för båda mer lättjobbat gemensamt tungomål.

*** Fan. Måste sluta le så jävla lätt. Se mer bister och uttråkad ut.

4 comments:

Björnen said...

Ler du?! Herregud, vet du inte att vi killar tolkar det som en råflört? ;)

Ninde said...

Björnen: Ajfan. Ska genast skärpa mig där..;)

Anonymous said...

Jag liftade ner till Danmark i min ungdom en sommar (meningen var att jag skulle vidare till Tyskland men det fanns billig öl även i Danmark)
Mitt tips: Sup dig klapp kanon, så inte bara förstår du vad de säger, du talar dessutom danska flytande

Röröröröröal Rererererelic

Ninde said...

Royaal: Aha smart. Fast vill ju inte riktigt riskera att danskarna blir sjukt snygga pga promillehalten. Vore ju trist om man fick en anledning att bli kvar där...;)