Wednesday, May 19, 2010

Hemstadshelgen II

Grannen ringde. Frågade om jag sett hennes man. De var inte "on speaking terms". Han hade muttrat surt och försvunnit ut till skogs. Allt bara för att hon råkat tvätta hans skjorta. Med mobilen i innerfickan. Det mådde den inte så bra av. Sen hade hon försökt göra allt bra igen genom att erbjuda honom sin egen telefon. En liten söt sak. Med mobilsmycken. Det generösa förslaget hade, för att uttrycka sig milt inte fallit väl ut. Mer motagits med attityden "hellre dör jag än visar mig ute med den där." Således var den äktenskapliga lyckan nu i fara.

Dagen efter springer jag på grannen på väg till brevlådan. Han prisade finsk kvalitet och sin egen fingerfärdighet. Tydligen hade mobilen demonterats. Torkats. Monterats ihop. Och, under över alla under, återupplivats. Gick som en klocka. Allt som nu syntes var en liten lätt morgondimmerand på skärmen. Lite lätta krigsskador sådär. Gjorde bara mobilen till en ärrad slagskämpe. En överlevare. Utan mobilsmycke. Husfriden var räddad.

Update: Enligt säkra källor var lyckan endast kortvarig. En förtvivlad herre hade siktats strax norr om Hemstaden. Förtvivlat försökandes ringa hustrun han ålagts att hämta. Någonstans. Med en mobiltelefon som stendött. Sorgset hade han uppgivet att inte ens finsk kvalitet stod pall. Den hade nog fått nådastöten nu. Nu var frågan bara om han skulle kunna köra med samma sak som sist* när han lämnade in den. "Hänt? Nej, inget speciellt. Jag vet inte. Den bara dog."


*Sist var ytterhöljet mirakulöst helt efter att ha tappats X antal våningar ned. Men telefonen stendöd. Han lyckades få det på försäkringen.

8 comments:

msn00b said...

Är det bara jag som undrar:
1) varför lade han skjortan med mobiltelefonen i, i tvättkorgen?
2) Om den inte låg i tvättkorgen utan på golvet och frun fick gå och samla ihop hans kläder eftersom han, vuxna människan inte kan sortera tvätt, varför insåg han inte att han fick skylla sig själv?

Pucko.

Saga said...

Härligt att det löste sig. :)

Kan förstå paniken man känner när man inser att man glömt kolla igenom sina fickor innan man slänger i tvättkorgen. Alla nummer, anteckningar, bilder och... det där med back up...som man ju skulle ha gjort.

Kim M said...

Ha ha ha. Jag säger som msn00b.

Ninde said...

msn00b/Kim: Gissningsvis hade frun norpat den under ett obevakat ögonblick eftersom de inte är riktigt ense om när saker och ting är i behov av tvätt..ha ha. Traditionellt Hemstadspar..;)

Lucky: Ha ha jo. Fast i vårt fall har man ju bara inte någon annan att skylla på..;)

Anonymous said...

Djädra kvinnor...skall man behöva tänka på allting själv?
Självklart har jag inte tömt fickorna om jag slängt grejjerna på golvet!!! :D

Han kanske lär sig nu.

Royal

Ninde said...

Royal: Ha ha ha. Iofs troligare att hon lärt sig ytterligare en innerficka att kolla. Nästa gång hon går på tvättuppsamlarjakt. ;)

Peppe said...

vilken fantastik historia. jag älskar ditt sätt att skriva! viva la suomi!

Ninde said...

Peppe: Thanks honey. Means a lot coming from you..:) Och viva både la Soumi och la Routsi..;)