Tuesday, May 18, 2010

Ryk

Nej, jag är inte rökare. Ja, tobaksrök kan luktar fan. Kan skada. Och ja, det är helrätt med rökförbud på sina ställen. Ja, det finns rökare som inte visar hänsyn precis som det finns icke rökare som vill moralisera över andra. Folkhälsoinstitutet vill förbjuda det mesta som har med rökning att göra.. Som helförbud på tågperronger och i handikappades hem.

Om jag vore Folkhälsoinstitutet skulle jag ta itu med lite andra saker. Som ickerökare är det hyfsat lätt att undvika rökare på tågperronger. På de flesta jobb funkar rökpauser på annan plats. Den som rökare röker, den som inte röker låter bli. Leva och låta dö. Typ.

Som ickerökare fruktar jag bara en enda sak. Att det ska flytta in en kedjerökare på balkongen under. För då måste jag fan flytta. För det är av någon obskyr anledning tillåtet. För det första fattar jag inte vitsen med balkongrökning.

Du gillar rök. Men du röker inte under fläkten för du vill inte ha röklukt i hela din lägenhet menar du? Men vad fint att du istället generöst delar med dig av röken till dina ickerökande grannars balkonger och via friskluftsintaget in i deras sovrum då. Bra tänk där. Verkligen.

Bara snäppet mindre puckat är det geni som kom på policyn med "Rökfria Sjukhus". Ja, vi tar bort rökrummen. Ingen får röka inne på sjukhuset. För tänk om någon ickerökare av misstag skulle förirra sig till ett rökrum. Vore ju elände. Bättre då att tvinga rökarna utomhus. Sen lägger vi officiell rökplats såpass avlägset att ingen tar sig dit. Istället får ickerökarna med 95% säkerhet passera en mur av desperat bolmande rökare utanför sjukhusdörrarna för att ens komma in på stället. Bra tänk där också. Eller hur.

8 comments:

TimeR said...

På dom ba! =)
Smoke kills!
Friska lungor än sjuka.

Miss Baglady said...

Asså. Nä rökare går bort. I alla fall de som envisas med att röka där andra människor är. Tycker att rökare kan typ stå under sin spisfläkt.

Kim M said...

Det där förslaget är bara för mycket. Säger jag som icke-rökare... Slappna av lite, liksom.

Ninde said...

TimeR: Alltså. Ja. Liksomba. Ja smoke kills. Men de får la folk hålla på med om de vill. Bara de inte tvingar någon annan. Typ. :)

Miss Baglady: Fredlig samexistens? (iaf så länge man slipper leva med en askkopp ;)

Kim: Jupp. Relax. Men ge fan i att ryka på min balkong. Typ. ;)

msn00b said...

Glömde säga, stort H i lösenordet till de andra inläggen som du kanske inte fick upp :-) Jag insåg att jag ovsiktligt varit lite inkonsekvent med stavningen på lösenorden :-)

Ninde said...

msn00b: Aha. Undrade just. Thx honey..:)

Anonymous said...

En cigarr på balkongen är ju kanongott.
En gul tapet och en inrökt lägenhet är det inte.

Royal Cigrarrepubliken

Ninde said...

Royal: Visst, en god cigarr då och då om sällskapet tillåter kan jag förstå. Beror ju lite på sort och hur ofta. En bunt om dagen som grannen inte uppskattar känns väl lite sådär..;)