Friday, August 14, 2009

Tales from Hemstaden..

Oväntat besök.

Blev mycket sådana nu i sommar. Både i Kuststaden o Hemstaden. Bland andra dök Norrlänningens kusin upp med kort varsel. Han hade ju ändå "vägarna förbi".* I enlighet med gammal fin hemstadssed för behandling av spontana besökare sattes han genast i arbete. Fick bära en massa tunga saker och hjälpa till att skruva upp hyllor. Till midnatt ungefär.

Innan han äntligen fick duka upp det medhavda drickat och sitta och ta det lugnt och
bara prata vid tända ljus. Så som han förmodligen tänkt sig från början. Kanske borde jag vara orolig för honom. Han avslöjade att han både lurats att dansa** och dricka vin på sistone. Och jo, han kunde nog tänka sig att göra om det. Bara det inte blev för ofta.*** Jag var tvungen att fråga om han mådde riktigt bra egentligen.**** Sen var jag ju tvungen att bjuda honom på lunch dagen därpå med. Som tur var hade jag lite prylar hemma och kunde sno ihop en pesto och pasta lite snabbt. ¤

Några dagar efter ringer han och frågar om han glömt en bok hos mig. Frågar om jag ska skicka den någonstans. Han säger att jag kan väl behålla den. Fast ta med den till stan. Så får han en anledning att hälsa på igen.


* Bara X antal mils omväg.
** Han skyllde på att tjejen hade tjatat upp honom. Var inte hans fel.
*** Norrlandskillar av hans typ dansar helst inte. Vin och annat tjafs är också en aning suspekt.
**** Jodå. Han var nog bara sällskapssjuk misstänker jag för han far ofta söderut nu tycker jag. För att vara honom.
¤ Lite prestige här. Han är grymt duktig på att laga mat.
Och ja, med 5 timmars resväg kvar dit han skulle fick han sova över. I gäststugan. Där ingen vaknade av hans snarkande.

5 comments:

kattenjansson said...

han är ju toksåld stackarn :P

Anonymous said...

Man behöver inte vara hemma hos Jultomten och isbjörnarna så länge innan man börjar "fara" söderut ser jag :)

Royal

Kim M said...

Känner igen den däringa norrlandstypen...

A. said...

Dansa är för de som inte har råd att stå i baren...:D

Ninde said...

kattenjansson: Mja. Har känt honom så länge att jag är naiv nog att tro att han gillar att umgås med mig som kompis. Hoppas jag iaf..

Royal: Nä, numera kasar han ofta ned från fjället och far söderut faktiskt..

Kim: Ha ha ja. Enkla, rejäla män...;)

A: *Tss* Ska du inte flytta till Norrland du med? ;)