Friday, August 14, 2009

Tales from Hemstaden...

Typiska mammakonversationer.
Mamma: -Du äter väl ordentligt?
Moi: -Jadå, mamma..jag har allt jag behöver här. (Och hur tror du jag överlevt alla år jag bott hemifrån egentligen?)
Mamma: -Med det där lilla pentryt. Ska det vara något att laga mat på det? Jag tycker du äter så dåligt..
Moi: -Nej, det går bra mamma... (iaf sedan man vant sig vid att det är aplångt till affären här så det gäller att planera lite så man inte plötsligt står där utan grillihiili* till grillningen .)
Mamma: -...yada,yada..och så äter du så dålig frukost med.** Men du kan väl komma över till oss och äta i morgon iaf? Det blir bulgur och falaffelgryta..***



* Min kompis som läst finska påstår att det betyder grillkol och inte alls något fult hon lurat i oss.
** Ja, det gjorde jag. När jag var tonåring och bodde hemma.
*** Min mamma. Lagar allt från slottsstek till veg. och det blir alltid gott. Jo, jag åkte över och åt ibland när det blev tråkigt att laga och äta själv i stugan jag bodde i. Jag är en svag förtappad själ.

3 comments:

Kim M said...

:-)
http://www.omatmerkit.inex.fi/upload/pictures/lo_res/Rb_grillihiili_5kg_w.jpg

Mr E said...

Haha, jag säger ju det. Föräldrar och deras du-måste-äta-hysteri...
Undra om det är nått som bara klickar till i huvudet sådär utan vidare när man blir förälder. :)

Ninde said...

Kim: Fel på länken tyvärr... :/

Mr E: Ha,ha ja troligen. Någon mata-ungen-annars-dör-den instinkt som går överstyr eftersom vi i västvärlden skaffar så få barn? :D