Monday, October 04, 2010

Inlägget jag hade hoppats slippa skriva...

Eller i andra hand hade jag tänkt vänta tills att jag hade tid. Tid att sätta mig ned och skriva något långt och välformulerat. That's just not gonna happen anytime soon. Men iaf. Valet.

Ja, jag blev chockad jag med. Hade ju trott att Piratpartiet skulle ta hem en betydligt större andel av missnöjesrösterna. Men å andra sidan var det inte många veckor sedan jag levde i den naiva tron att alla kandiderande partier skulle få ställa upp i slutdebatten i tv. Att även småpartierna skulle få vara med. Ställas mot väggen. Frågas ut om hela sitt partiprogram. Inte bara få komma fram i debatten nån gång då och då när det handlar om deras profilfrågor. Jag trodde på en öppen debatt. Att väljarna själva skulle få ta ställning till om småpartierna bara var enfrågepartier eller om deras resonemang höll fullt ut när de inte bara fick mala på om sina favoritämnen. Istället las locket på. Leden slöts. Svarta får uteslöts.

Och vi andra, vi som inte röstar på sd uppmanades att förena oss. Gå med i Facebooksgrupper för inbördes beundran där vi alla kan slå oss för bröstet och tala om för varandra vilka fina, vidsynta och rättskaffens medborgare vi är. Så toleranta att vi tolererar allt. Utom oliktänkande såklart. För såna kan vi inte tolerera, det fattar ni väl själva. Såna där inskränkta. Som inte är som oss. Som har konstiga åsikter. Låt dem inte tala för bövelen. Låtsas som om de inte finns så kanske de försvinner. Ja, det gjorde de ju verkligen. Eller hur?

Jag tror inte på att lägga locket på. Och nej, man ska förvisso inte mata troll. Men man ska dra fram dem i ljuset. Prata med dem. Bemöta deras argument. Inte med våld, hot eller visselpipor utan med ord. Motargument. Och helst då bättre sådana än att man inte vill sminkas i samma sminkstudio för att man ser sin chans att plocka billiga politiska poäng bland sina egna. Suck.

5 comments:

Serafim said...

Nää jag tror inte heller på att lägga locket på. Man måste diskutera. Sannolikt kommer de flesta rösterna från väljare som helt enkelt är missnöjda. Faran är att det inte funnits någon diskussion om vår flyktingpolitik. För klart att vi ska ta emot flyktingar men vi måste ta hand om de på ett bättre sätt.

Mr E said...

Ninde... jag kan bara säga att jag håller med dig, på alla punkter. Bra skrivet!

Miss Baglady said...

Ja det är ju lätt att vara efterklok som de alla bevisat. Men INGEN ville ju ta debatten, INGEN. Jag tycker det är lite märkligt faktiskt. För vad var de rädda för liksom. De hade ju skrotat vartenda argument om de bara försökt.

Anonymous said...

Jomen faktiskt. Vad jag inte begriper är att alla etablerade partier har haft öppet mål i fyra år. Fyra jävla år. Utan att ens behöva uttala sd. Det enda som hade behövts var att öppna käften och erbjuda ett eget alternativ till de missnöjda sd-väljarna. Men nää, här har man gått och låtsats att det regnar, och nu bitchar man om resultatet. Hela det politiska etablissemanget sjukter sig självt i fossingarna gång på jävla gång och sd samlar sjukt lätta martyrpoäng.

Anonymous said...

Håller med på varje punkt, välformulerat och välrutet!