Thursday, June 04, 2009

Dagens lobbyist

Hon frågar mig om jag har röstat än. I EU valet. Jag svarar att jag visserligen av princip brukar rösta. Men att jag inte har bestämt mig än. Då tittar hon indignerat på mig och utbrister något om att jag ju måste kryssa för bla bla bla och sedan något namn på en kvinnlig kandidat.
Jag: (lyssnar med ett halvt öra och svarar) "-Mmm...Piratpartiet menar du?*"
Hon: (Lätt upprört) "-Neej, Miljöpartiet. Förståss."
Jag: (Trött) "-Vem ?"
Hon: (entusiastiskt) "-Jomen henne måste du kryssa. Hon är jätteskärpt..."
(Sedan följde lång utläggning om sagda dams bildning. Som kan ha handlat om hav. Och valar. Inte helt säker. Zoomade ut där ett tag om jag ska vara helt ärlig.)
Jag: "-Jomen..." (Ifrågasätter ett utrikespolitiskt uttalande från en partikollega...)
Hon: "-Nä, det har inte jag hört. Det måste vara fel. Men du måste kryssa henne. För framtiden. För miljön. För våra barns skull.."
Jag: "-Vilka barn?"
Hon: "-Men i framtiden." (Nu entusiastisk. Drar samma visa igen. Om hur sagda dam inte egentligen är miljöpartist. Egentligen. Utan mer en skärpt tjej som valt det partiet som sin plattform. Och så någonting som kan ha handlat om valarna. Igen.)

Jag tittar på partidebatten. Blir inte mycket klokare. Alls. Men tröttare. Still undecided.

* Trodde hon menade den där Amelia öh..inte Adamo, utan öh Någontingannat som kandiderar för piraterna. Ni vet.

7 comments:

Anonymous said...

Ni ska alla rösta på mig så jag kan leva mitt liv i sus och dus.

Jag kommer inte att åstadkomma något vettigt. Precis som alla andra, men jag är åtmistone ärlig med det.

Rösta Desperata Insamlingspartiet och Sorken.

Jag gör inget, men jag är ärlig och det är helt unikt.

Miss Baglady said...

Äsch bara man inte röstar på KD eller SD så är det väl ok, skulle jag säga. Eller?

Ninde said...

Sorken: Bra nytänk där. Annars har jag en lista med frågor som du kan få driva..;)

Miss Baglady: Helt sant. Fast jag tycker nästan SD skulle fått vara med i debatten, troll ska dras fram i ljuset så de spricker är min melodi..

Kim M said...

Jag bestämde mig idag.
Äntligen.
Googlade och läste här och där i flera timmar.

Anonymous said...

Undra hur många röster det krävs för att få in Royal Republic i parlamentet.

Tycker vi alla skall rösta på Mona och Borg så vi blir av med dom. Eller mig, så blir jag av med dom.

Nästa parlamentsval skall jag tvittra mig till en plats.

Peppe said...

proffsigt att inte ha koll på sina partikamrater...

jag är också ännu osäker på vem jag ska rösta på. men rösta ska jag.

A. said...

Annars är det ju rätt festligt att någon använder orden "helskärpt" och "miljöpartist" i samma mening :D

Och nu hånar till och med Internet mig. I verifikationsprylen fick jag skriva in ErFet...