Sunday, June 21, 2009

Midsommar

Kör till Kuststaden i hällande regn under det att jag upprepade mantrat "det kommer vara mycket bättre väder i Kuststaden." Det var det också, som vanligt.

Träffa systerson just hemkommen från läger. Med tusen och en bloddrypande spökhistorier han och hans kompisar tydligen kört på kvällarna varvat med diverse practical jokes. Han börjar bli stor nu, lillkillen. Börjar bli mycket kompis si och så och saker som helst ska låta en massa och gå rätt fort. Han är lite grabbig och småtrulig och på väg nånstans dit jag inte har varit förut, den där killplaneten. Men skrapar man på ytan är han samma lilla godhjärtade ständigt optimistiska kille som alltid. Som fortfarande kan kommunicera med mig på sitt eget lilla vis. Känns som om det kommer gå bra för honom. Mig stolt moster.

Umgås med systersnubben syrran och lilla söta systerdotter. Passa systerdotter lite. Sjunga lite visor för henne. Efter textrader som "..men ingen sorg och ingen nöd, för pojkar det finns det i överflöd..." log hon sådär rart* i samförstånd. Smart tjej. Självfallet fattade hon vad jag menade. Har ju lovat henne att lära henne alla tricks i boken men hon verkar ju vara på god väg själv redan. Redan lindat storebror och alla andra runt sitt pyttelilla lillfinger.

Träffa syrran. Hinna umgås lite bara vi två kvällen innan midsommaraftonen. Prata lite. Som förr.

* Syrran hävade att hon bara log tillbaks för att jag log. Inte då.

No comments: