Friday, September 11, 2009

Saker som bara händer mig, del 137

Man är trött och sådär lagom ofokuserad. Man kliar sig sådär lite smådisträ i ögonen. Blinkar till. Den ena linsen är kvar. Den andra har dragit. Gone for walkabout. Man gnuggar lite till. Blinkar. Muttrar. Hasar till spegeln. Listiga linsen gömmer sig. Syns inte. Men känns. Man spolar med koksalt. Linsen fnyser hånfullt och klamrar sig envist fast.

Man byter strategi. Tänker efter. Tänker att man är ju ingen rookie på linsområdet. Gäller bara att minnas vad man gjorde sist det här hände. Typ i gymnasiet. Uj. Jag gick till skolsköterskan. Hon hittade inget. Jag gick till optikern. Som färgade ögat gult för att se bättre. Han hade inte bättre tur. Skickade hem mig med orden "de brukar komma fram förr eller senare." Det gjorde den också. En morgon när jag vaknade o inte såg något på höger öga för att en dubbelvikt färgad lins lagt sig tillrätta mitt i synfältet. Hm. Men vänta nu var ju något en kille i klassen sa han brukade göra. Typ trycka i ögonvrån. Man provar. Trycker och grejar så mycket man vågar. Spolar.

Blir arg. Blir alltmer övertygad om att detta är straffet för att man övermodigt brukar slänga ur sig hur man minsan aldrig har några problem med linserna. Man avvaktar. Ögat skaver. Man försöker lokalisera den genom att peta lite i ögat. Med finger vilket bara resulterar i smärta. Man blir alltmer övertygad om att man kommer behöva åka in till ögonakuten i helgen. När allt är stängt och ingen vettig läkare jobbar. Utan någon klåpare som slinter med verktygen och... Man inbillar sig. Radar upp skräcksenarion. Hornhinneskada. Röda ögon i morgon. Linsförbud. Saker som smärtar fåfängan. Också.

Man tänker till. Linsfan måste ut. Men vänta nu. Oh. Have new cunning Plan.
Ta en ny lins. Sätt in den i samma öga på den plats den här linsen fortfarande skulle ha suttit om den inte hade varit så rymningsbenägen. Så är det lättare att känns var den lille rackaren måste vara.

En stund, några liter koksalt och en undercover-lins senare är idiotlinsen äntligen funnen. Jag kunde nästan ha svurit på att den flinade åt mig.

11 comments:

Kim M said...

Fy vad jobbigt. Jag har inte vågat testa linser, fastän jag köpt en förpackning. Att pilla in saker i ögonen känns läskigt och helt fel.

Miss Baglady said...

Mm fast vilken frihet det är med linser ändå. Jag ÄLSKAR mina linser efter ha vart glasögonorm i 10 år. Fast iblan liksom klibbar de sig fast på ögat och vägrar släppa. Som om de liksom bestämt sig för att bosätta sig där for ever. Då får man vara listig. Och tålmodig. Som med ett litet barn.

Unknown said...

Eeeh, dags för laseroperation kanske?

Mr E said...

Läskigt. Linsbärandets baksida helt klart. Det gäller att visa linsuslingen vem som bestämmer. :)

Anonymous said...

Men hur mycket plats finns det att gömma sig på i dian ögon.

Jag tror säkert att man kan drunkna i dem, men gäller det linser också?

Sorken

Ninde said...

Kim: Engångs Kim, engångslinser is da shit.

Baglady: Word! Jag hatar glasögon. Även om de nya är rätt snygga föredrar jag linser o de brukar funka bra. Och koksalt är din vän i såna lägen..;)

Haddock: Jag har funderat på det faktiskt. Även om engångslinser funkar bra för det mesta vore det skönt att slippa ha med dem när man dyker, reser osv. Var allvarligt inne på operation när jag var yngre men lite tveksam för riskerna. T ex kvarstannande ljuskänslighet osv.



Mr E: Exakt! :)

Sorken: Hur mycket plats? Ha ha massor uppenbarligen. Iaf om den skrynklar ihop sig och gömmer sig i ett hörn. Har stora ögon. Jue ;)

Unknown said...

Då kan jag rapportera att efter att jag opererade ena ögat för nu ganska många år sedan så har jag inte haft minsta problem med den saken.
Luftfartsverket hetsade upp sig lite grand och krävde att jag skulle inkomma med ett särskilt bländningstest för att få behålla flygcertet. Dessutom påstod man till en börja med att ett sådant test enbart gick att göra i Köpenhamn!!?
Dom besinnade sig efter en del brevskrivning och jag gick till en flygoftamolog här i Sthlm som inte hittade minsta fel.
Rekommenderar operation! Riskerna är mycket små i förhållande till fördelarna.

Ninde said...

Haddock: Luftis i ett nötskal och troligen ett av de SAS:iga skälen till att piloten så ofta talar danska ;) Lite häftigt att det faktiskt går att operera ögonen så att det funkar den typen av jobb!

En tidigare kollega opererade sig o fick lite problem med ljuskänslighet, vet dock inte om det fortfarande sitter i eller gick över efter ngra år då vi tappade kontakten.

Är väl mer det där att om man ni skulle ha oturen och det trasslar så blir konsekvenserna så stora just när det gäller ögon. Men visst är jag lite lockad.. :)

Serafim said...

Har du glasögon som back-up? Eller kan du se ut lite grann utan linser..

Ninde said...

Serafim: Har oftast en halvfull kartong engångslinser som back-up. Men jovisst jag äger ett par hyfsat nya glasögon med.

Se ut lite grand utan linser? Ha ha jovisst. Har typ -3 så jag är inte direkt blind utan. Men lite småjobbigt blir det väl.

Winnie The Pooh said...

Ungefär där beslöt jag mig slutligen för att inte börja med linser.
Finns inte en chans i världen att jag kommer kunna hantrera dem...