Wednesday, September 30, 2009

Handyman Hunt

Jo, så gör man, påstod min vän Norrlänningen#. Man begär in offerter. Ber dem göra ett överslag, jämför pris och tid. Meeh. Tänk om de blir jättesura när jag inte tar just dem då? Kan jag inte bara ta första bästa?* insköt jag. Norrlänningen skakar på huvudet. Frågar mig hur jag kan vara en så tuff tjej i jobbet. Jag kan ju sånt här finlir. Varför är jag då värsta mesproppen nu plötsligt? Guess he's got a point.

Så jag ringer ett par firmor. Jo, jag vet. Det borde vara tre. Men jag kroknade efter två. Så nu har vi två kandidater. Jag har iofs redan bestämt mig för nr 2. Om han inte är dubbelt så dyr som nr 1. Har pratat med bägge i tfn och de ska komma hem och titta på badrummet. And the runners up are:

¤ Kandidat nr1: Typisk Storstadsaktig hantverkarsnubbe i tfn. Blev kopplad från någon annan på firman till honom. Han hälsade mig med ett luttrat "vare en vattenskada eller?" följt av "ere bråttom eller?". Standardmodellen för vanlig halvdryg hantverkare I pressume. Blir bra som second opinion.

¤ Kandidat nr2: Trevlig, varm, telefonröst.** Lite lätt beskyddande i tonen sådär. Verkar fatta att jag kollar runt just nu. Rekommenderar mig att "oavsett vem jag väljer" bara anlita någon vars firma godkänns av branschrådet och varnar mig lite allmänt för skojare i branschen. Erbjuder sig att, efter besiktning av badrummet erbjuda fast pris istället för timbaserat. ***

Sådärja. Nu håller vi tummarna att åtminstone en av dem är något att ha. Åtminstone i ha som i baddrumsrenoveringsbehjälplig då. Samt att båda inte dråsar in samtidigt ikväll.

# Jo, försökte jag tjata lite på Norrlänningen också. Som jag tyckte borde känna någon som kände någon som kände någon. Han framhärdade att han faktiskt inte kände några såna hantverkare. Och jag nog fasen t o m fick bättre service än vad han brukade få när jag ringde runt själv.

* Första bästa från listan av de med sjuttioelva certifikat och rekommenderade av branschrådet och yada,yada,yada that is...

** Kostar säkert ett antal tusen extra redan där. I trevlighetstillägg.
*** Jo, jag fattar. Han kör hantverkarversionen av bad cop/good cop för att framstå som erfaren och rekorderlig. Men iaf trevligt med någon som klarar av att bilda hela, mutterfria, meningar i telefon.

3 comments:

Kim M said...

Okej miss Ninde. Hemligheten bakom min fantastiska handyman: otrogen expojkvän som fortfarande (fem år senare) gör allt för mig på grund av skulden han bär på. Underbart. Det var värt det, kan jag konstatera.

Liz said...

Fast pris is the shit. Ta det från en som har genomgått två månaders totalrenovering med utrivning av allt, upprepat allt underarbete på nytt och installerat allt nytt, kök, golv, badrum... Det finns alltid överraskningar och fast pris gör att man slipper sälja sina njurar på nätet för att betala 160 oförutsedda timmar. Lycka till med renoveringen!

Ninde said...

Kim: Åh. Tack för tipset..*mental inventering av ex-pojkvänner in progress* ;)

Liz: Word! Jo,jag tyckte det verkade vettigt. Tänkte ju försöka behålla njurarna intakta tills nästa lågkonjunktur åtminstone ;)