Friday, November 13, 2009

Ja, nog är det fredagen den trettonde alltid..

Inte gnälla så mycket var det ja. Fast å andra sidan. Då skulle ni inte ha något att läsa idag. Så vi kör en fredagsdiss...

Tack så j-vla mycket:


En av mina kära grannar. Som kom hem glad i hågen i sällskap med några lika glada polare. Halv fem på morgonen. Beslöt att det var solklart läge för lite Guitar Hero. På en volym som generöst lät grannarna vakna till hans plågsamma ljudförsök. Verkligen storsint. Ett gäng påtända chimpanser kunde inte ha gjort ett sämre jobb. Och när han väl tystnade var det för sent att somna om.





Kompis*. Som ju inte kunde veta att hon inte skulle klicka på den där länken i det där mejlet. Inte då. Hon "trodde ju det var något kul." Att det sedan skulle vidarebefodras till samtliga kontakter i hennes adressbok kunde ju inte hon veta. Nädå. Blir storligen förvånad när jag hör av mig till henne. Och en smula bestört när hon inser att samma mejl gått ut till hennes chef. Gamla kursare. Hennes ex. På tal om virus. När kommer ett inboxfilter man kan sätta som sållar ut mejl på dålig engelska? Skulle eliminera 99% av all oönskad skit redan där.



Lunchmöte. Och av alla människor jag någonsin jobbat med var det ju tvunget att vara en av två personer jag har lite svårt för som jag skulle råka på igen. Som jag var tvungen att artighetsprata med. Som jag nu kommer vara tvungen att träffa i jobbet med jämna mellanrum. Strålande. Verkligen. Enda trösten är väl att hon har gått upp i vikt sedan sist. Heh.

Vädret. Jag just som man invaggats i någon slags falsk trygghet med ett antal plusgrader vrider någon klantskalle däruppe väderreglaget till Kyla. Inte torr snövacker kyla. Utan trist blåsig Storstadskyla. En sån dag när man kan undra vad ens förfäder egentligen pysslade med. Visst, jag fattar principen med att sprida sig över världen. Följa viltet. Upptäcka nya horisonter. Så långt är jag med. Och jag begär inte att de skulle paddlat på måfå på jakt efter en söderhavsö. Men h ä r av alla platser? Här där man i tiden före Centralheizung, fick spetta loss häcken ifrån permafrosten på morgonen, här blir bra. Starkt jobbat förfader, högst omtänksamt av dig.

Karaktärsdanande om inte annat. Fast kanske inte riktigt rätt klimat för den där kjolen idag. Almost froze ass off bara på väg till jobbet i morse**. Kommer säkert bli sjuk. Få åka till sjukhuset för att anskaffa resistensskapande pencillin av fel typ av en lindrigt skandinavisktalande AT:are. På en helg. Vänta 36 timmar bland svinisbärare. Få svinisen som straff för att jag inte hoppade på första vaccinationsvågen med de från jobbet som ansåg sig behöva gå före riskgrupperna. Strålande. Verkligen. Eller öh. Kanske kan man vända den här eländes dagen till sin fördel genom att ta en lott. Hoppas på ett bättre avslut.





* Soon to be referred to as my close personal aquintance.
** Jo, jag vet. "Är huvudet dumt, får kroppen lida". As they say in Hemstaden.

5 comments:

Anonymous said...

Trodde virus via mailen bara fanns i som lämningar i gamla skoltrappor bland trillobiter och andra smådjur.

Jag har också hört att Stockholm har blivit kallt.

Royal

Serafim said...

Hatar datorinkompetenta människor!

Ta en lång dusch, ett bad, ett rejält glas vin och stäng världen ute.

Eller en whisky mot förkylningen ;)

S said...

Ninde, du är för jäkla bra. Spetta loss häcken ifrån permafrosten! Hoppas din helg blir fantastisk och att du köper skor!

Anonymous said...

Vilken tur att kossorna inte bryr sej om vare den korta kjolen (på sommaren) eller termostället på vintern, men man får akta sej, risken är ätt man blir så bekväm att man åker och handlar i lagårdsutstyrsel. Älskar mina röda gummistövlar.

Ninde said...

Royal: Inte så länge det finns godtrogna människor som skickar dem vidare...

..och trilobiter har iaf ett visst undervisningsvärde ;)

Serafim: Ha ha mja. Folk som får
t om mig att framstå som insatt i frågan skrämmer mig en smula..;)

S: Tack honey!Och visst blev de skor. Fast kanske inte just de Choor jag hade tänkt..;)


Plasmider: Ha ha. förstår vad du menar. Fast handling i Hemstaden begränsas ju av att man närsomhelst kan springa på folk man inte sett sedan man gick ut nian. Som kommer känna igen en. Granska en ingående. Således viss press där..;)