Tuesday, November 10, 2009

Not for the faint hearted

Tandläkaren. Jag trodde vi förstod varandra. Jag trodde faktiskt det. Att vi hade rollfördelningen klar här. Han är glad och positiv. Jag tiger och lider som en snäll patient. Men på sistone har han börjat visa oroande opsykologiska tendenser tycker jag. Så jag hintar lite diskret om att han, om han nu tvunget måste se så allvarlig ut när han jobbar, kan hinta om att saker går som de ska. Så att jag vet. Och slipper måla upp hur katastrofscenarion.*



Som jag hoppas att de fick lära sig på Käftis. Patientpsykologi. Jodå, de hade visst nån sån kurs. Typ någongång, inskjuter han glatt. Sedan tar han den största spruta jag någonsin sett. Viftar med den väldigt nära ansiktet. Och droppar den där klassiska meningen: "Ok-ej. Det här kan göra lite ont.." ** Man tar ett djupt andetag. Stålsätter sig. Inser lättad att det inte alls var så farligt. Varpå han bekymrat tillägger att han hoppas att jag klarar mig på det där. Att han slipper sticka i gommen. För då gör det minsan "betydligt ondare."



Sen bet jag honom. Hans eget fel. Fast det gjorde ingenting sa han. Inte alls. "Var ju faktiskt bara trevligt. "*** Jo, han sa så. Men kanske kommer det dröja ett tag innan han proppar någon full med bedövningsmedel och sedan ber dem bita ihop. Utan att sätta sina egna fingrar i säkerhet först.



Och jodå. Det gick bra. Kakbit. Eller vi hoppas det. Och nu tycker jag det finns ord som vi helst inte säger högt på ett tag. Som tandläkare. Och nya visdomständer. Sådana som har ett dödsstraff hängande över sig om de strular igen.









* Scenarion i stil med: "Tyvärr. Jag kunde visst inte fixa det här. Jo, jag vet att jag sa att det var en vanlig lagning fast på ett bökigt ställe. Men jag slant lite. Och tyvärr måste vi rotfylla nu. Och dra ut visdomstanden. Och ett par tänder till så jag kan jobba lättare. Eller vänta vi måste nog amputera jäms med halsen. Ja, så blir det nog. Ledsen för det. Men du slipper iaf fixa håret, det är väl bra.."



** Elementär psykologi någon? Hört talas om förväntad smärta värre än den faktiska smärtan ? Nähä. Inte det.



*** Måste man vara lite udda för att komma in på tandläkarhögskolan. Eller blir man det gradvis?

10 comments:

Peppe said...

BET du honom? Hahaha! KAh dör av skratt.

Daniel said...

Måste återkomma igen för att se om du överlevt skräckdoktorn(Har trauma för finnbyns skräcfittadokot. Enda kvinna jag kallar skräckfitta. Har trauma för hennes plågerier)

Bit och på du. Det har jag gjort många ggr. Och den förbaskade nålen (visa nålen, spruta ut en droppe innan) och säga: nu sticker det lite. Hallå, var e medmänniskopsykologin?

Plasmider said...

Tandläkare såsom sjuksköterskor får en fråga när dom söker in, "är du sadist ?" Svarar dom då ja, ja då är det bara att hämta ut sin legitimation. Läkare och veterinärer frågar dom om dom kan skriva och stava förståligt, är svaret nej där så är det fritt fram. Hovslagare får dock frågan om dom har någon form av missbruk, tex sex alkohol eller droger. Jag lovar, det är ett krav för att komma in som hovslagare att man svara ja där. Lovar, heder och samvete på att detta måste vara sant.

Mr E said...

Du bet honom? Och han tyckte det var trevligt? Ehm... lite udda fetish kanske? ;)

Miss Baglady said...

Hehe, bita tandläkaren, du är modig du;)

Ninde said...

Peppe: Såklart jag gjorde. Något straff skulle han väl ha? ;)

Daniel: Har du? Nästan impad där.
Men Medmänniskopsykologi? Ha ha nja. Tror kravet för att bli läkare/tandläkare är att man ser de flesta andra människor inte som med utan motmänniskor..;)

Plasmider: Sant,ha ha. Möjligen med undantaget att det finns vissa sjuksköterskor som är mer åt ängla än sadisthållet ;) Fast när det gäller hovslagare kanske lite avtrubbande substanser behövs för att orka konfronteras med 600kg hyttande hovar hela dagarna..

Mr E: Ha,ha antar det. Någon drivkraft behöver man väl ha för att uppskatta att rota i folks munnar dagarna i ända?

Baglady: Äh. Han är inte så farlig ändå. Åtminstone är han rätt snäll emot tjejer..:)

Anonymous said...

Jag tror att de blir sådana av att dricka för mycket läkarsprit.

Sorken

404 said...

Varför tänker jag på Little shops of horrors för? Är detta din tandläkare? :)
http://www.youtube.com/watch?v=bOtMizMQ6oM

Kim M said...

Han fantiserar nog om att ha dina tänder i nacken istället. Kåtbock.

Ninde said...

Sorken: Inte då. Min dricker nästan inte alls sånt. Bara vid speciella tillfällen..;)


404:Ha ha strålande! And maybe not that far off..;)

Fast min tandis är snällare emot tjejer. Kanske därför han har så få manliga patienter föressten..;)

Kim: Ha ha inte då. Han tänker nog på amorteringarna och budgetunderskottet. Eller jobbet. Får man hoppas.