Wednesday, March 25, 2009

Dagens Fikarumsdiskussion

Ninde vs Medelålders manligkollega med fäblesse för tekniska prylar. Jag frågade, intet ont anande hur det gick med hans köksrenovering...

Han: ...bla bla bla...hela programmet, från golv till tak, + väggar också, ny el, nytt tele och data också..ska koppla upp köket mot servern också så jag får receptskärm i köket + inköpslisteprinter... + förberett för direktbeställning till internethandel....du vet hur jag är....

Jag: *Nickar och ler sådär lagom kollegialt* (Nog fasen vet jag det. Prylpelle..)

Han: Bla bla bla...ismaskin, kallvatten + kolsyrat vatten från kranen..the works...

Jag: (Som obviously inte har it-pimpat något kök, blottar min okunnighet) Receptskärm i köket...vardå?

Han: Japp... en vanlig fällbar skärm under överskåpen + ett tangentbord i en låda så du kommer åt alla dina recept som finns i husets server+ en alltid "öppen" anteckningslista - du vet "köp salt" - som man bara fyller på vartefter, sen när man ska handla trycker man bara på print, så trycker en kvittoskrivare ut en remsa som rinner ut i en slits i överskåpet...

Jag: (något förvirrad) eh...fasen vad high tech..du är då... (vänta vad sa han nu...rinner ut i en slits i överskåpet...öööh?)

Han: (Med illa dold stolthet i rösten) You bet. Bättre än post-it på kylskåpet va? Sen får man använda en kalender av nått slag också som alltid är igång....kanske Outlook's...eller g-mail's

Jag: Ehum....(försöker se det framför mig..)

Han: Så kan alla bara logga på den var man än är och kolla direkt om saker funkar - går ju att kolla på telefonen också liksom...

Jag: (Som obviously har noll koll på köks-it): Och kalendern..matschema, veckorecept?

Han: Nej, men frun kan sätta upp sitt arbetsschema, möten fester och rubbet där... mina resor.. Yada,yada...kan ge dig några förslag om du är intresserad...


Jag: (Som visserligen oss emellan, fortfarande gärna bläddrar i uråldriga kokböcker tryckta på papper folks, papper. Men ändå liksom vill visa att jag kan jag med...)
Eh...låter ju iofs bra. Men för mig räcker det att flytta ut den bärbara till köksbordet om jag vill slå upp något recept jag har i mappen på datorn...

Han: Ha,ha blir lagom najs med mjöl i tangentbordet då?

Jag: (Som visserligen mest bläddrar i matrecept innan jag börjar för inspiration och inte för att följa slaviskt...men ändå känner att jag måste mopsa mig lite) Du. Isåfall skriver jag ut det innan..Har skrivare i köket. Och scanner. Och fax...* (Hah! In your face prylobert)

Han: (Med förnyat intresse i blicken bara nämnandet av prylar kan ge en prylnörd) Åfan. Jamen då har du lite utrustning iaf...

* Dolt bakom en lucka i ett skåp som rent tekniskt sett befinner sig i köket. Av kosmetiska skäl... Samt för att min skrivare liksom får värsta rycket och drar igång med ett *vrrn* ibland. By itself. Skulle bli nojjig att ha den i sovrummet. Men det behöver han ju inte veta...

6 comments:

Anonymous said...

Oj vad jag har missat :o

Jag som tycker det är High Tech att ha en bull-tv (micro) och bara har vanligt vatten i kranen.

Sorken
Old but still going strong

Anonymous said...

Nog är du välutrustad alltid.

Jag har en egen kokbok som jag klistrar in i och skriver ner smarriga saker som jag kommer över.

Ninde said...

Sorken: Bulltv och kranvatten? Ha ha...okej. Lantisversionen av mig håller väl med dig lite där..;)

Kim: Egen kokbok? Jisses. Så långt har jag aldrig riktigt kommit, fastän jag funderat på det...:)

Anonymous said...

Fan dig!
Nu blev man ju nyfiken på att pimpa. Jag som tänkte skita i köket det finns definitivt inte i budgeten med gadgets i köket. Inte heller någon man kan gå och begära utvecklingspengar av heller.

Inte för att jag behöver en kalender till att missköta, men en soft skärm man kan fälla ner och youtuba lite medans man väntar på att bäjkona skall bli klara vore soft.

Filmtips e bra om du har något

Royal

Ninde said...

Royal: He,he u're welcome..;)

Filmtips? Just nu har jag tyvärr bara jobb i huvudet. Beror ju på vilken genre du gillar med. Men själv sugen på att se Burn after Reading som jag inte hann med på bio. Och Enchanted/Förtrollad, kan det nog bli i helgen. Den känns som rätt mental nivå för mig efter en sån här vecka...

Anonymous said...

Burn after reading var rätt bra men inte den bästa de gjort, bröderna.


Royal