Thursday, October 01, 2009

Handyhembesök

1. Han kom. Han knackade i väggen. Jag mumlade något instämmande* om gipsväggar och betongväggar och byggfusk. Han hummade instämmande. Frågade något om reglar. Skruvade upp en lucka. Muttrade något mer om reglar. Frågade igen om jag hade bråttom. Infogade att han nog visst kunde räkna på det. Men att han inte skulle kunna klämma in själva jobbet på denna sidan jul i vart fall. Jasså, ville jag ha det gjort innan? Jamen jag kunde höra av mig iaf. Han kunde alltid hänvisa mig till nån.

2. Han kom. Han knackade i väggen. Han lyssnade. Tog fram en nyckel och knackade i alla fyra väggarna. Jag mumlade samma sak om betongvägg och byggfusk. Han skakade på huvudet och muttrade beklagande om oseriösa lycksökare i branschen. Påpekade att jag nog inte skulle tro honom om han berättade hur mycket fuffens han sett under alla år i branschen. Insköt att hans son nu jobbade med samma hantverk.** Jag försökte luska fram ett riktpris. Han skakade på huvudet. Beklagade hur hutlöst dyrt det skulle bli att ta dit folk och riva ut allt. Speciellt om folket ifråga bilade sönder skivorna och man tvunget måste införskaffa de där nya svindyra våtrumsgodkända.***

Frågade om jag inte hade någon händig kompis som kunde göra en insats och demolera lite för att få ner kostnaden. Sen kunde de fixa finliret. Vitt och eventuellt rota-avdraget. Jodå, de har iofs mycket att göra. Men ett badrum skulle de väl visst kunna klämma in mellan garantijobben med någon veckas varsel. Gav mig ett ungefärligt pris. Skulle speca allt när jag bestämt mig. Avslutar med lite underhållande anekdoter från Byggfuskets underbara värld samt att varna mig ännu en gång för att, om jag nu inte väljer hans firma iaf ta en firma som är med på branschrådets lista. Så jag inte råkar illa ut.

Så. I guess we have a winner. Blir nog nr 2. Ska bara kolla upp hur det där med rot-avdrag funkar. Samt var jag ska bo under tiden duschen är obrukbar. Samt om det är lönt att byta blandare osv på en gång eller om det inte lönar sig vid en dörsäljning.



* Samtidigt som jag ansträngde mig till max för att inte fånstirra på hans sjukt stora, lätt Karl-Johansvampiga näsa.
** Nej, jag frågade inte om han hade något kort på sonen innan jag bestämde mig. Riktigt så desperat är jag inte.
*** Det visste jag redan. Syrran har byggt om på landet. De nya är hutlöst mycket dyrare.

13 comments:

A. said...

Du kan bo hos mig. Bil ingår men man får tanka själv. Jag blir typ aldrig utsläppt härifrån... :( / A från sjukhussängen...

404 said...

A: Jag lider med dig. Aldrig kul att vara sjuk. Och det här verkar till och med vara värre än en manlig förkylning! :/

Ninde: Om han är bra så får du tjalla om namnet på firman. Kommer nog göra om mitt badrum nästa år. :)

Anonymous said...

Demolera och riva är nått jag kan.

Men be mig bara inte spika upp tapeter eller laga nått annat det är ju det man har hantverkare till.

Sorken
Som med ett schyst järnrör kan slå hela världen med häpnad.

Daniel said...

Kom till finnbyn så skippar vi kararna!

Björnen said...

Usch! Hoppas det löser sig bra! Och ligg på dem ordentligt att göra det klart direkt - det blir så lätt att hantverkare bara "försvinner" i några veckor. Tro mig; det vill du inte när du står utan badrum!

Kim M said...

Nummer 2 låter som en hyvens karl. Hoppas på framtida smygtagna bilder... ;-)

Serafim said...

Men du måste ju hitta någon snygg hantverkare ;)

Det är ju det som är poängen.

Mr E said...

Förstår din vånda! När jag pratar med hantverkare funderar jag aldrig på om jag ska bli blåst eller inte, utan på hur mycket blåst jag kommer bli.

Ninde said...

A: Tack, tack. Visserligen fel sida stan. Men får väl gå i nödfall då. Och bil har jag själv. ;)

Och jo, jag tycker officiellt synd om dig. Faktiskt. Krya! :)

404: Behöver han vara snygg eller räcker det med bra? :)

Sorken: Inte för att på något sätt förringa nyttan med ett schysst järnrör här. Men möjligen kanske man skulle kunna demolera såpass varligt att man behöll plattorna kaklet sitter på o slapp köpa nya? Och självklart får hantverkarna sköta resten ;)

Daniel: Onekligen lockande. Då kan jag bättra på mitt rätt skrala finska ordförråd med? (typ tre ord).

Björnen: Tack för omtanken. Men kan säga som såhär. Den hantverkare som försvinner "i några veckor" och lämnar mig utan badrum blir det synd om. Väldigt synd...;)

Kim: Öh nja. För gammal. Men kanske sonen..;)

Serafim: Jo, jag vet. Men det vore ju rätt bra om han inte hade tummen helt mitt i handen heller..;)

Mr E: När jag pratar med hantverkare funderar jag på om det är mest fördelaktigt att köra blåst blondin spåret, eller blondin med eventuella lite koll på läget..;)

404 said...

Ninde: Jag är inte sexist som du är. :) Det räcker med att personen i fråga är bra på att fixa badrum alltså. :)

Vindvirvel said...

"Frågade inte om nåt kort på sonen..."?!
Är du galen?

Ninde said...

404: Om det hade varit självklart att enbart gå på utseende hade jag knappast frågat. Eller hur?


Vindvirvel: Förmodligen ;) Men låter bättre om vi låtsas att det är mogenhet. Eller nåt :D

Anonymous said...

Jag kan lösa dina problem.
Skickar lite bilder på mina tidigare jobb.

http://thereifixedit.com/

Sorken
Vardagshjälte