Thursday, July 26, 2007

Gårdagskvällen

En sån där fuldag. Inga viktigare möten inplanerade. Bomullsbyxor och t-shirt . Håret i häst- svans och lite smink. Plain. Kände inte för att gå ut med tjejkompis. Istället gjorde jag bortrest kompis en tjänst och åkte och tittade till hennes lägenhet. På vägen dit passar jag på att ta en liten nostalgisk field trip till Förorten. Fel Förort. Som en gång i tiden var rätt.

När jag bodde i Hemstaden och jag och M delade lägenhet en sommar i gymnasiet inte långt därifrån. Hade en oförglömlig sommar och M fixade in oss överallt. Vi levde på riskkakor och nutrilett (det här var före GI's genomslag), och feströkte och kände oss stora och världsvana. Det kunde ha gått hursomhelst men det gick bra. För någonstans var vi ändå snälla flickor. Och jag blev ihop med Storstadens absolut snyggaste kille. Tre sekunder innan alla andra upptäckte honom.

Jag traskar in i det lokala centrumet för att uträtta lite ärenden och idka lite nostalgi. På jakt efter nya batterier till min våg (no more undanflykter). Det är sommarlugnt och lite folk i affärerna.

På väg till lägenheten får jag ett plötsligt lust att ta en cigg. Som i gamla tider. Bafatt jag har fyllt 18 och kan liksom. Glider in i tobaksaffären och ångrar mig nästan på en gång. Kasta ut en massa pengar på sånt skit. Men tjejen innan mig i kön blir snabbt klar och det blir min tur. Killen bakom disken skiner upp och är ideel leenden. Ber om ett mjukt paket för att undvika eventuella vitsar och sedan tror jag att jag klarat mig ur det hela. Men eftersom jag vanligen inte röker måste jag ha en tändare också. Vid disken ligger två stora askar med tändare* på display. Den ena med nakna killar i svartvitt den andra med nakna tjejer. Han visar stolt upp dem och frågar om jag vill ha en kille eller en tjej?**.

-Eh, tror inte det skulle vara så populärt på jobbet... svamlar jag (as if jag någonsin skulle röka på jobbet. De tror att jag är sundheten själv. Det kan de gärna fortsätta tro. Har fortfarande vänner som blir svårt chockade av att höra att jag feströkt nån enstaka gång. Och den sunda imagen behåller jag gärna.)

-Eller din kille kanske inte skulle gilla om du kom hem med den? säger han leende med ett lätt frågande uttryck. (Amen snyggt så fick du in det också.)

-Nä, ehum just det .. säger jag. (Tack men nejtack. )

Lyckas rafsa åt mig en ful tändare med fotbollsmotiv, medan jag betalar underhåller han mig med små historier. Om en kvinnlig pensionär som kom in och absolut skulle ha den där tändaren med naken kille på. Hon höll upp den emot ljuset och utbrast besviket: "-meen, man ser ju inte det väsentliga..?!" (han hade en handduk om höfterna på bilden).

-De där gamla är tusen gånger värre än unga tjejer, skämtar killen .
-Eh, såbradå, då har man något att se fram emot när man blir gammal då..*** lyckas jag häva ur mig under det att jag diskret försöker backa mot utgången.


* Riktiga vulgotändare. Som folk gärna får ha för mig. Men så långt ner i whitetrash träsket tyckte jag inte att den här field tripen skulle gå.

**Oj, här söder om söder var vi minsan frisinnade. Här borde jag såklart ha funnit mig snabbt och sagt en av varje tack! bara för att sätta lite myror i huvudet på honom. Men så på hugget var jag inte..

*** Kanske inte det snitsigaste jag fått ur mig. Men va f-n sluta flörta med mig på en bad-hair day då.

2 comments:

Anonymous said...

:)
Ja, du skulle köpt en av varje.
Eller den med bruden. Och sagt att hon var het. Eller nåt.
Svårt att vara rapp ibland.

Ninde said...

kim: ;)