Tuesday, February 26, 2008

Bokrea

I natt inga mardrömmar. Inatt dubbel kaffe och ge sig ut på den årliga happeningen. Bokrean. För det är på natten det måste ske. Reanatten är då man skiljer agnarna från vetet, då de riktiga entusiasterna ger sig ut för att dyka direkt på fynden och slippa stångas med kreti och pleti. Dock inte som vissa iklädd pyjamas. Där går faktiskt någonslags gräns.

23.45 Det börjar redan i kön. Man mäter varandra med blicken, räknar antalet köande, beräknar konkurrensen. Vilka kan tänkas vara ute efter samma böcker som mig? Vilka är ofarliga? Vilka kan jag liera mig med?

Hon där ska nog köpa svinalängorna eller nåt, bara att gira runt och dyka in på mina egna favoriter. Och han är antingen med som bärare eller i den mån han är läskunnig vill han ha "atlas om andra värlskriget". Men hon där i min ålder ser smart ut, hon kan bli farlig. But if she wants to mess with me she'd better be good. Tror knappast hon plöjt biljettsläpp och HM's Madonnadesignsläpp, tacklar in henne i kundkorgarna om hon mot förmodan skulle försöka vara snabbare hah.

Lierar mig med ett par unga studenttjejer framför mig. Sedan de avslöjat att deras främsta mål var att tillskanska sig en komplett vuxenutgåva av Harry Potter, blev vi riktigt såta vänner. Slutade med att de underhöll mig med att sjunga soundtracket till "Bumbibjörnarna" och muttrade sarkastiska kommentarer om hur personalen själva länsade butiken innan de släppte in oss.

24.00 Så öppnas dörrarna. Folk väller in som en flock flyende råttor. Jag väljer att inte sinka tid på att ta en korg. Går direkt på favoritboken. Betar av beställningsjobben åt de olycksaliga som icke hava någon bokhandel om hörnet. Norpar åt mig lite skojig kuriosa och en studiebok och retirerar snabbt till ett lugnare hörn av butiken för en snabb genomgång av bytet.

24.25 Retirerar hemåt med två kassar och ett nöjt leende.



* Bumbibjörnarna? http://www.youtube.com/watch?v=TO6vkK4nh6I&feature=related

No comments: