Monday, February 25, 2008

I helgen

* Titta på smältande is. Vacker sådan. Coola skulpturer karvade ur Torneälven. Ditlurad av Norrlänningen. Samåkte. På väg dit blev vi nästan prejade av en galen bilist i en sopig 740. Norrlänningen upprörd. På norrländskt vis. Han muttrade argt att han minsan borde tryckt tillbaks honom med sin egen bil. Jo, det borde han ha gjort. Hade minsann varit rätt åt honom. Han var butter i flera minuter innan han åter blev sitt vanliga fridsamma jag.

* Toulouse-Lautec utställningen för att beundra Cabaret affisherna. Inte med norrlänningen. Däremot trängas med Sveriges alla "kulturbärare" (kvinnfolk på 55+ med pärlhalsband.) Ett par fransmän. Och så en decent looking grabb. En. Sällskaper flippade på alla russin. "De där gamla är ju sju resor värre än alla yngre. De bara står överallt och är allmänt i vägen. Inte flyttar de på sig heller." Själv ansträngde jag mig mest för att le snällt och se väluppfostrad ut. För att inte bli snäst och fräst av tantmaffian. De var trots allt i majoritet.

* Bjudmiddag. Utsökt komplicerad pasta och sallad. Nedsköljd med Sauvignon Blanc 2006vitt vin från Syd-Afrika. Lite smörighet, kryddigt. Gott.

* I bildningens spår med kompis för att lära oss lite om spårning. Av cool kille. Sån som pratar om flock, alfapar och att vad vi kan lära av djuren. En spårningens Mc Gyver. En sån som man skulle velat ha med sig om man strandade på en öde ö. We like. Blir antagligen fler gånger.

* På väg hem stannar jag till och lyssnar på ett annat föredrag, under det att jag väntar på att kompisen jag ska fika med ska sluta jobbet. Föreläsningskvinnan pratar om indianer och tron på häxor. I samma andetag förnekande att det nu skulle finnas sådana, förmodligen för att det fanns barn i publiken som hon inte ville skrämma. Det skulle hon inte ha gjort. En av åhörarna blev upprörd. Häxor fanns visst. Hon kände rentav ett par, så att lura i små barn att de inte fanns var rätt fördomsfullt ansåg hon.

Finns häxor? Tja, inte på så många statliga myndigheter som man kan tro. Däremot satt ett par i växeln på ett tidigare privatföretag jag jobbade på. Nä, jag skojar inte. Inte det sedvanliga "trött på att få all skit för att vi sitter i växeln sura" heller. We're talking pure evil¤ here. Stolta över sitt öknamn brukade de tom underteckna sura interna PM med "Växelhäxorna"

* Fika med kompis på café. Exotiskt te och övertalad att smaka av kompisens kaka med massor av skojiga ingredienser. Frön. Solrosrön..och hampa i säger kompis. Hampa¤¤?! Men varför, frågar vi oss? Kanske var haschkakorna slut? Vi blänger på fikets bladrika krukväxt. Den ser plötsligt väldigt skyldig ut.


¤ Ja, för sakens skull då, det finns goda häxor med. Sägs det. Kan vi säga att jag varit tillräckligt fördomsfri nu?

¤¤ Nej, jag förespråkar inte illegala och/eller skadliga droger. Speciellt inte kombinationen socker+snabba kolhydrater. Däremot förespråkar jag massor av humor.

8 comments:

A. said...

Galen bilist i sopig 740? Svårt att se att en norrländsk kille säger det om erat "statsfordon"... Okej att han kanske gnällde på att den inte var stripad eller sänkt. Men klaga på en 740 har jag svårt att tro på...

Ninde said...

a:Nu var det iofs den eminenta körtekniken nollan bakom ratten bjöd på som klagandet gällde. Men för att svara på dina små elaka påhopp:
1. Vafandå erat? Vi har inte samma Hemtrakt ju..

2. Stripad eller sänkt? Tja, som Norther Hoods gangsta antar jag att du är experten av oss två ;)

A. said...

Jaha, trodde i min enfald att uttrycket "sopig 740" på något sätt hänvisade till bilen. My bad. Och sen så var det där ett påhopp om Northern Hoodsen. Bara för att en massa inflyttade bönder lagt beslag på innerstan. :-)

Ninde said...

a:Och såklart det var bilmodellen du reagerade på. Inte det faktum att det var en hårsmån från att smälla.
Snällt a. Omtänksamt. Verkligen ;)

"Inflyttade bönder lagt beslag på innerstan?" *Pfft* Å vad var det där för påhopp?

Tja, vi kan ju inte alla åka våra etanolslukande-med-matproducent-och-regnskogskunkurrerande bilar till och från Lapplands-Förort varje dag. ;)

A. said...

1. Ni verkade ju ha överlevt? Utan att smälla. Lite som att skicka ett krya på dig kort till någon som nästan bröt benet.

2. Du vet exakt vad jag menar. Hitta någon på tex söder om inte pratar dialekt, låtsas hålla på Hammarby och jobba som it-tekniker... Sen att ni vill komma hit förstår jag. Men lämna era stripade 740's hemma och lär er Sthlms-trafikregler. Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att det var norrlänningens fel. Finns inget värre än turister i trafiken i Sthlm. Säg som det var, han struntade i blixtlås-principen va? ;-)

Ninde said...

a. 1.Ska jag tolka det som att den tursamma utgången gjorde dig besviken? ;)

2.Nähädu. Vad är det för hets mot befolkningsgrupp din urbaniserade snobb¤? 740? *pfft* Ju du pratar om dem, dessto säkrare blir jag på att det är en sån som står i ditt garage. En stripad, med tonade rutor. Och tärningar.

Dialekt på söder? Om du någongång hade varit där hade du vetat att det var söderslang;) Låt gå för låtsas jobba som it-tekniker, det verkar ju hälften göra överallt. Men låtsas hålla på Hammarby är det nog bara jag som gör. Resten är nog the real deal ;)



¤ Urbaniserad kan iofs nästan jag beskyllas för med. Men nu var det dig vi pratade om :)

A. said...

Låtsas hålla på Hammarby? Men Ninde, nu vet jag inte om jag ska vara glad över att du bekräftar myten om Bajen eller om jag ska berätta om det hugg i hjärttrakten jag just fick...

Ninde said...

a: Jamen jag kunde ju inte gärna hålla på samma lag som exet (AIK), eller hur? Var ju tvungen att hitta ett alternativ.. ;)