Thursday, January 22, 2009

Appropå det där med läkare

Visst finns det de som är nästan helt normala trots en onormalt lång teoretisk utbildning. Sen finns det de där andra..¤

Jag var väl en 18 år. Jag hade landat lite ofördelaktigt på rygg. Lite blåslagen. Ont i ryggen. Åkte väl in till vårdcentralen för omplåstring. Kolla om saker var hela. Han var väl en 45 år. Mustach*. Klämde och kände på ryggen. Konstaterade svullen. Konstaterade svanskota nog rätt trasig**. Förmodligen av. Hävdade att sånt inte var så farligt för "er tjejer". Var ju sånt vi fick mer eller mindre fick räkna med. När jag frågade vad han menade, kläckte han överlägset ur sig:
"-Du har inte fött barn va?***"

Det hade jag ju förvisso inte. Inte blev jag speciellt sugen på att någonsin göra det heller sedan han kläckt ur sig nån käck historia om barnafödslar där det verkade vara standardprocedur att barnmorskan var tvungen att "sticka in handen och bryta av svanskotan." Naiv som jag var protesterade jag och frågade om inte det gjorde väldigt ont. Fick det triumferande svaret, spela roll, vad tror du det gör att föda barn då? Hö hö. Gubbfan.


¤ Jo vi ska lämna ämnet läkare sen. Innan vi får mardrömmar.
* Ytterligare ett bevis på att folk med mustasch är onda. Och ondast av alla är läkare med dylik.
** Ordnade upp sig sen. Lite jobbigt att ridträna pigg häst precis efter bara.
*** Hade knappast han heller.

9 comments:

Miss Baglady said...

VA FAN är det med läkare??

Jag stör ihjäl mig.

Och jag blir grymt o-sugen att föda barn måste jag säga. "Stoppa in handen och BRYTA AV svanskotan"?

JAG DÖÖÖR!

Ett djävla oskick bland landets läkare att vara så jäkla okänsliga. Införa personlighetstester för läkarprogrammet, någon?

Där man kan sortera bort dem som bara har fina betyg men NOLL, NADA, NIENTE medkänsla med människor.

Anonymous said...

Men ja! Stor ihjäl sig var orden.

Hörde jag planerat kejsarsnitt?

Anonymous said...

Men vilken mupp!
Han ska veta hut!

Ninde said...

Miss Baglady: Har också funderat på det där. Visst kanske man måste ha mer IQ än empati för att orka med och kunna tänka logiskt bland sjuka och skadade människor ett helt yrkesliv. Kunna distansiera sig från allt elände. Men någon miniminivå på social skills borde ändå krävas när man arbetar med människor.

ms.n00b: Ha ha, just då var tanken mer åt "Aldrig. Fan heller, jag skaffar en hundvalp istället"-hållet...

Kim M: Ha ha ja. Verkligen rätt sak att säga till en ung tjej. Not.

Felicitas said...

Åh! Läkare ligger verkligen inte högt i kurs hos mig. :P

Peppe said...

Herregud.

Ninde said...

Felicitas: Finns ju vissa exemplar som skulle sitta och fnula i ett labb istället för att ta emot patienter *ryys*

Peppe: Herregud? Tja, han hade säkert beskrivit sig själv så ungefär. Suck..

Sofy said...

Men neeej! Jag sopm nästan blivit lite bekväm med tanken att barn är något man faktiskt ska åstadkomma. Suck. Vad fan! Jag blir sjukt arg, kan man anmäla honom i efterhand?

Ninde said...

Sofy: Ja, nån sorts föreställning om att det vore kul nån gång i framtiden hade man väl. Tills då iaf, ha ha.

Finns inget bra system i Sverige för att anmäla dåligt bemötande/taskig attityd hos vårdpersonalen. Tyvärr..