Friday, January 09, 2009

Nyårsafton 2008

Jodå det blev ett sånt i år med. I Kuststaden. Först hem till henne som fyllt jämt i mellandagarna. Vitt vin och jordnötter. Springa på henne jag hade så kul med på nyår härom året. Som hälsade mig med frasen "amen,fyfan va snygg du är..." På nåt sätt lyckades vi sedan komma till ett läge där det kändes fullt naturligt att jämföra magmuskler. Handgripligen. Innan vi dystert konstaterade att vi skulle dansa på helt olika fester på nyårskvällen. Jag ute i en stuga nära kusten. Med ett begränsat antal människor, lätt övervikt på killar. Chanstagning.


Oxfilé och potatisgratäng. Tungtrött vin*. Gott. Mäktigt. Konstatera att det var jäkligt länge sen någon av oss hade någon koll på när Grevinnan och Betjänten gick. Hålla ett öga på klockan under kvällen. Bylta på oss**. Ge oss av i samlad tropp strax före tolvslaget. Becksvart ute. Dela på ficklampor. Ta stigen ner till båthuset. Tända levande ljus och hälla upp champagne. Samtidigt försöka svara på alla nyårshälsningar som rasar in i mobilen i mobilen. Skåla. Beundra fyrverkerierna på andra sidan viken. Försöka överträffa dem själva. Helst utan att någon glad går igenom isen i mörkret.

Lova sig själv stora förändringar inför det nya året. Traska tillbaks. Bli ofrivilligt indragen i drama. Hon som har problem andra kvinnor. Hon som är kort blond och mullig. Mest hatar hon nåns ex som är en lång mörk skönhet. Mig trodde jag inte hon hatade lika mycket nu när jag inte är lika supersmal längre. Även om jag nog skulle behöva gå upp en 10-15 kilo och ha en annan bakgrund för att hon skulle gilla mig på allvar. Släpandes runt på ett mindervärdeskomplex som heter duga. Har varit artig och diplomatisk mot henne. Även om jag börjar bli lite trött på folk som tar ut sina egen dåliga självbild genom att störa sig på andra. Kanske borde jag ha dämpat mig lite. Observerat varningstecknen. Hållit käft när samtalet kom in på Paragliding (skärmflygning) efter båt.


Inte glatt berättat att jag gjort just det utomlands. Blev väl en grej för mycket att svälja för henne. Började året med ett jävla drama. Argast av alla är jag på mig själv. För att jag inte bet ifrån bättre. För att hon lyckades få in en verbal fullträff där det verkligen gjorde ont och jag för ovanlighetens skull inte kunde bita ifrån som jag borde. Inte utan att börja gråta och ställa till med en scen. Verkligen väl valt tillfälle.

I en jävla stuga ute i ingenstans. På nyårsnatten. Tacksomfan för det bitch. Nä, jag ställde inte till med en scen***. En av killarna märker ju att det är något, att jag är lite dämpad sen. Avstår från att gråta ut i hans famn och beklaga mig över hur jävla elak hon är. Även om det är frestande. Säger bara något kortfattat överslätande. Han klappar tröstande och menar väl, men är tyvärr den grabbiga sortens kille som egentligen inte fattar halvsju av verbala fighter. Säger nåt tafatt om att hon inte är så sofistikerad den där kvinnan. Att jag inte ska bry mig. Hon menade nog inte..

Helt fel kille att ha vid sin sida i en bitchfight. Skulle behövt en rejält bitchig bög. En expert på att slänga ur sig kommentarer drypande av sarkasm. Sånt som en gammal kollega jag fortfarande saknar brukade säga tröstande. Som att mitt aschle är hälften så stort som hennes. Vem fan har en ful blommig klänning på nyårsafton. Att en blind stupfull transvestit kunde ha gjort ett bättre sminkjobb. Att skillnaden mellan hennes och min smak är att jag faktiskt har nån. Då hade det känts bättre. Lite iaf.



* I Kuststaden är det männen som lagar maten. Således ofta kötträtter och rödvin.
** När ska killar fatta att "jo,jag fryser lite" inte nödvändigtvis behöver vara en omskrivning för "jatack, värm mig"?
*** Hon har en hållhake på mig. Men vänta bara. Finns folk jag känner som bara skulle älska en vendetta mot henne... Har varit tillräckligt snäll emot henne. Nu får hon klara sig själv.

15 comments:

Serafim said...

Varför finns det alltid någon drama queen? Som bara vill få till en scen..

Har aldrig fattat det och väljer alltsom oftast att gå. Ingen idé. Jag vill inte sänka mig så lågt. Men ibland vill man ju bara svara riktigt dräpande.

emster said...

Den dumma kossan!

Jag är alltid på din sida det vet du!

Miss Baglady said...

Wowoo vad bra skrivet. Sammanfattade det hela väldigt tydligt för oss andra, som inte såg det irl.

Du verkar klok...

Anonymous said...

åh vad tråkigt att höra, very very Zen of you att ta det så filosofiskt som du ändå gör att bara låt henne klara sig själv i fortsättningen.

Men som en klok vän till mig brukar säga, att förstå varifrån hennes twisted beteende kommer betyder inte att det är carte blanche för henne att fortsätta, bra att du röt tillbaka. Bra att du inte grät ut och bra att du är tillräckligt stark för att se det för vad det är, nämligen en svag människa som tycker att det är himla kallt i din skugga.

Hon kommer skapa sin egen omgivning med den där attityden men jo, det vore faktiskt helt ok om du hjälpte till lite :-P

Kram tjejan, du är himla bra

Ninde said...

Serafim: Exakt. Jag ville verkligen inte ha bråk. Valde att inte nappa först. Var så inte på humör för det. Hade hellre gått om vi inte suttit fast på samma ställe ute i ingenstans med förväntad övernattning. Typ..

emster: Tack! Likewise..:)

Miss Baglady: Nja. Hade jag varit klok hade jag sagt något iskallt och dräpande direkt. Istället för att gräma mig över vad jag borde ha sagt i efterhand..;)

ms.n00b: Nja. Grämer mig lite i efterhand över att jag inte bet tillbaks lite bättre. Fast hon fick allafall inte nöjet att se mig gråta. Även om det var bra nära för ovanlighetens skull..

Lite kluven. Å ena sidan förtjänar hon att tryckas till lite. Å andra sidan vet jag inte om jag vill lägga ner en massa tid och energi på att intrigera mot henne...

Men tack för stöttningen! :)

A. said...

Varför säger man då "jag fryser lite" som tjej till en kille? :-)

Jag tror du har fel här hehe...

Ninde said...

A: För det kan inte vara så att man faktiskt bara tycker det är kallt?

Jag har aldrig fel. Det vet du väl? ;)

kattenjansson said...

Ibland blir man jävligt trött på tjejer. SKicka henne den här!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9164201643&checked=1&shopperid=EF50591FC7D3458EBA31C0B59593B7ED

den piken borde väl gå fram, eller?

A. said...

Jag vet. Men när du väl har det ska jag ta igen för allt pikande jag har för de fall där jag bara haft lite otur när jag tänkte... :D

Winnie The Pooh said...

Åh! Jag borde varit där! Jag hade lätt snörat på mig boxhndskarna och gått en verbalrond i värsta WT-klassen! "talk to the hand" and all that including handviftandet och höftvicket. Som hämtat från vilken American talkshow som helst.
Shit, vi hade varit oslagbara!

Ninde said...

kattenjansson: Visst blir man! Den där boken är syrrans favorit. Hon tvingade mig genast att läsa den. Men visst ligger det något i den titeln.. Även om jag tror att såna som hon helt enkelt inte vill se vad de håller på med..

A: Ha ha din lilla elaking. Har ju faktiskt hänt att jag haft fel. Minst en gång iaf..;)

FruR: Tack, du är en klippa!(Eller som de säger i den där Top Gun filmen:"You can be my wingman anytime..." ;)

Anonymous said...

Tyckte bäst om delen med att jämföra magmuskler. Kanske jag kan vara domare nästa gång!? ;)

Gluteus kanske...någon!?

Vi gör kött för att det är godast.

Törs man fråga om hållhaken?

Royal

Ninde said...

Royal: Ska väl vara om du premierar sneda magmuskler före de andra så att jag ligger bättre till..:)

Gluteus maximus, ha ha you wish..

Godare än skaldjur?

Fråga får man. Men man får inget svar..;)

Anonymous said...

Dramatiskt som vanligt.
Jag är inte särskilt bitchig men jag hade nog kommit på nån fin fras...

Ninde said...

Kim M: Hade gärna haft dig med isåfall..;)