Wednesday, January 28, 2009

I söndags

Man vaknar. Kanske inte som den mest rosenkindade klarögda varianten av sig själv. Blek. Trött. Penntrollshårrufs. Man suckar. Typisk stanna-hemma och städa och lalla runt i grå träningskläder dag. Inte de vanliga sportvarianterna jag har när jag tränar seriöst. De för hemmabruk. Med Hello Kitty på. I behov av frisk luft. Även om el-ljusspåret är halv isgata ska man fasen dit. Känns som en genomförlig plan. Att sminka sig och fixa till sig innan känns dock som oöverstigligt. Bestämmer att jag är avslappad. Trygg i mig själv.


Inte såpass mycket nojjig Storstadsbrud att jag måste sminka mig för att våga mig ut i el-ljusspåret. Dessutom hade ju enda hyfsat snygge manspersonen trapphuset just flyttat ut häromdagen påminde jag mig själv. Mest skumögda pensionärer kvar jag riskar att möta, tänkte jag uppmuntrande. Såna som tycker man är en toppentjej om man ler snällt och håller upp dörren hissdörren när de kommer.

Sätter upp håret i en tofs, drar på mig en gammal överdragsjacka och hasar ut. Bara för att mötas av ny granne. Och hans 5 hunkiga polare i inflyttningstagen. Som tittade nyfiket och hejjade glatt*. Som jag var tvungen att både hälsa på och åla mig förbi på riktigt nära håll innan jag skamset kunde slinka ut. I lysrörsbelysning. Jag nästan dog av skam.

* Förmodligen brast de genast ut i "såg ni, den där tjejen såg ut som ett penntroll i håret. Värsta rufset.." så fort jag hade hunnit ut genom dörren.

13 comments:

A. said...

Penntrollsrufs är lätt underskattat.

Hello Kitty på vuxna något överskattat.

Anonymous said...

Självklart skulle du springa på ett gäng hunkar. :)
Men du var nog ståtlig ändå. Osminkad och rufsig.

Felicitas said...

Jag tror säkert att du var hur söt som helst. Smink i elljusspåret är för töntar (om man inte kommer direkt från en glammig dag på jobbet dvs)! ;)

Miss Baglady said...

Eller så tyckte de att du var värsta söta tjejen och var jätteglad att det bor en så söt tjej i polarens trappuppgång.

:)

Anonymous said...

få se nu, lite tröttrufsig, osminkad blondin i flätor.

Jag har svårt att tro något annat än att de tycker du var skitgullig, killar tittar inte nyfiket på fula flickor. :-)

Anonymous said...

Äh vi män ser skönhetetn bakom penntrollet.

Dessutom vet vi inte vad ett penntroll är :)

Sorken

Winnie The Pooh said...

Eller så tänkte de:
-Shit, undrar hur hon fått det ruffset? Henne skulle man dejta...
Jag tror du eventuellt skapade en myt om dig själv där. ;-)
Schysst med ny granne med snygga polare, helt säker singlar allihop.
Varför händer inte det mig?
(troligtvis för att jag
1. Inte är singel
2. Bor i ett villaområde fritt från singelgrabbar med singel vänner.
3. Har två genetiska avknoppningar i hasorna.)

Ninde said...

A: Hellre Hello Kitty-ålder än spatsera-med-händerna-på-ryggen-ålder ;)

Kim: Ha ha självfallet skulle jag det. Murphys law...;)

Felicitas: Jo, nånstans där försöker jag dra en gräns också. Även fast just i söndags var en sån dag man nästan hade behövt smink. Typ..;)

Miss Baglady/ms.n00b: Äsch. Och jag hade inte ens flätor. Bara hästsvans. Och rufs..;)

Sorken: Penntroll är små troll med hår som står rakt upp..

Fru R: ..eller henne skulle man donera ett ton hårsprej till..;)
4. Helt säkert för att du är alldelles för snygg i håret och aldrig vaknar upp med fraggel eller penntrollsfrilla.

5. För att du aldrig går utanför dörren i grå Hello Kitty dress utan i snygga kläder. Med klack. Eller cocktailklänning till dina cocktail kalas..;)

Unknown said...

mmm, säkert... för det första vi killar tänker på när vi ser en tjej är ju hennes frisyr...

Winnie The Pooh said...

-Touché, Ninde! ;-)

Ninde said...

Haddock: Ha ha okej du har en poäng där. Är ju lite därför vi har kort kjol ibland. Avleda uppmärksamheten från en dålig hårdag..;)

Fru R: ;)

A. said...

Du ska inte tro allt du läser på olika bloggar om mina promenadvanor...

Ninde said...

A: Ha,ha okej..;)