Monday, January 26, 2009

Den berömda väggen

Vi lunchar ihop lite snabbt när han säger det. Att han tror att han är på väg att gå in i väggen. Igen. Och jag blir iskall. Har väl misstänkt det. Sett tecknen. Ambitiös. Duktig. Höga krav på sig själv. Alltid nåbar, nästan aldrig riktigt ledig. Kollar sin toppplacering i statistiken 3 extra gånger. Kör på i 180 och trotsar alla varningar tills det bara inte går längre. Jag ryser och känner igen. Värst är nästan när det är någon annan. När man står brevid maktlös. Som med exet. Och har det hänt en gång är det lättare att halka dit igen. Slå upp såret. Om man inte tar varningstecknen på allvar.

Och den cyniska delen av mig själv undrar vad sjutton vi har åstakommit, vi som kallar oss ett civiliserat samhälle. När vi inte ens kan konstruera ett arbetsliv som kan fånga upp sånt här. Hindra människor ifrån att arbeta ihjäl sig. Att klappa ihop. Bli sjuka. Behöva proffessionell hjälp för att klara av livet. Dags att fler chefer säger ifrån och sätter stopp. Håller koll på sina högpresterare. Bromsar dem vid behov. Inte bara lassar på dem arbete in absurbdum tills de går omkull. Helst nu. För det här börjar likna en epedemi snart.

8 comments:

Felicitas said...

Usch. Ja. Håller med om precis allt.

Anonymous said...

usch indeed :-/

S said...

Hm. Jag håller med dig om att det är helt sjukt. När blev det såhär?

kattenjansson said...

Kunde inte sagt det bättre själv...
*högpresterare*

Miss Baglady said...

Själv skulle jag aldrig kunna gå in i väggen, är min egenhändiga analys.

Jag är för rädd om mig själv och mitt privatliv, jag låter inte jobbet betyda så mycket. Kanske en brist, men that´s how I work.

Fast jag har sett de där tendenserna- dock inte här bland de mina..

Ninde said...

Felicitas/ms.n00b/S: Beware. Är just duktiga driftiga tjejer som halkar dit..

kattenjansson: Jepp. Been there, eller hur?

Miss Baglady: Bra där!Jag har också ändrat fokus numera. Tror just det där med att kunna hålla ett privatliv, en "egen frizon" är superviktigt.. Dock aldrig gått in i väggen helt pga jobbet, bara varit nära.

Anonymous said...

Och i dessa hårda tider blir det ännu värre då man ska visa sig på styva linan hela tiden.

Ninde said...

Kim: Exakt. Och mindre utrymme för återhämtning i dagens allt mer slimmade organisationer..