Monday, May 18, 2009

30-års fest i helgen

Arriving fashionably late. Nackdelen med att gå ihop om en present med tre andra personer*. Förmodligen lika bra att vi kom lite sent, stämningen var en smula stel där i början. Innan välkomstdrinken/arna börjat verka.** Kvällens...

¤ Lookalike I:
Jag, tydligen.Kille jag aldrig sett förut:
"-Du, vet du att du är jättelik en tjej jag pratade med häromdagen..."
"-Alltså, helt otroligt. Det måste bara vara din syster. Visst jobbar din syrra på (namnet på en flygplats)" ?
Jag dementerar. Talar om att syrran dessutom inte jobbar alls just nu utan är hemma med knodd. Han låter sig nöja. Ett tag. Senare kommer han tillbaks igen.

"- Amen ni är sjukt lika alltså. Vad häftigt. Du borde hälsa på henne..Allvarligt" (Och säga vaddå? Ursäkta om jag stirrar på dig en stund men en galning på en fest i lördags sa att vi var så lika varandra.)

Och ännu lite senare.. "-Vet du att du skulle passa jättebra i sån där uniform som hon har?" (Jamen hoppsan, inte bara grodor som hoppar ur din mun utan hela fetishkatalogen också...) "-Eller sån där flygvärdinneuniform...om du vet vad jag menar" (Jo, jag vet det. Knallat fram och tillbaks på en jädra flygplans trappa och stått och vinkat fånigt med påklistrat leende i sån en gång. Ungefär fem miljoner gånger. I reklamsyfte. Finns bildbevis på det.)

¤Lookalike II: Han som hade kort i plånboken han visade för alla och en var. På sin pappa. Som såg ut som Robin Williams. Eller snarare en smått neddekad Robin Williams med tredagars stubb.

¤ B-kändis***: En kille som är släkt med Killkusinen på hans mammas sida. Således inte med mig. Tydligen den släktens svarta får. Ringde mig out of the blue för ett tag sedan när han hörde att jag skulle till festen. Under någon vag jobbförevändning. Inte riktigt på det klara med vad han vill egentligen. T o m hans tjej som jag aldrig träffat förut kom fram på festen och var skitsmörig. Mitt cyniska jag antar att han vill tillbaks in i umgänget och med en del människor och att han tror att jag vore en lämplig person att börja med. Känner många utan att vara släkt med honom. Känns lite skumt iaf. Även om jag kanske inte borde dömma folk efter hur de betett sig i någon töntig dokusåpa.

¤ Nojjigaste: Födelsedagsbarnets 30-årskrisande kompis som rakat av sig håret i skräck för att ertappas med ett flyende hårfäste. I början av kvällen beklagade han sig skämtsamt över hur jobbigt det var att fixa frisyren på morgonen numera. Not. **** Lite senare gick han runt och tjatade om sina "vikar" där håret dragit sig tillbaks och försökte demonstrera genom att peka ut dem på det numera slätrakade huvudet.

¤ Arbetslinje: Födelsedagsbarnets bror. Träffade honom på en fest för bra precis ett år sedan. Då stod han och berättade hur bra det gick i jobbet. Hur de hade fått tacka nej till jobb för att de inte kunde ta allt. Nu stod han och berättade hur han bytt jobb två gånger sedan dess. Uppsagd på båda. Nu skröt han om hur han lyckats få nytt jobb båda gångerna, även om han fått gå ner på mindre tjusiga alternativ. Innan han ens hunnit lyfta A-kassa.The times really are a-changing.




* Varav två inte skött sin del så jag och kompis fick ta en extra tripp till blomsteraffären.
** Släpp in ett gäng supposedly välanpassade nästan-vuxna som inte känner varandra i alltför stor utsträckning. Släng in lite överambitiös live-musik/underhållning lite för tidigt på kvällen och se folk trycka i sig små snittar och se allmänt obekväma ut. Ett tag.
*** Eller kanske rentav C-kändis. Den sänds ju inte längre.
**** Rakapparat och dammtorka huvudet då och då med en fuktig trasa?

9 comments:

Konsultpappan said...

Svara alltid hårt när lookalikesamtal kommer igång.

När jag var ung och entusiastiskt lockig fick jag vid några tillfällen höra av tjejer att jag såg ut som Mats Wilander.

Ok när de säger, men när de upprepade och ville få mig att bekräfta tröttnade jag rätt fort. Det var liksom varken smickrande eller särskilt intressant.

De slutade när jag började svara saker som:
- Lustig du säger det, för jag tänkte just att om du hade en liten mer rödaktig ton i ditt hår så skulle du se Exakt ut som Boris Becker!

Man är elak som tonåring, ibland.

Kim M said...

Det vore ju trots allt jättespännande att se hur den där bruden såg ut!
För dig, menar jag.

A. said...

Skoja fan inte om flyende hårfästen och typ 30-åringar. Inte roligt alls.

msn00b said...

Ang lookalike är jag inne på konsultpappans linje. Man kan också svara något i stil med "hur menar du nu?" när de börjar haspla ur sig uniformgrejen till slut har de snurrat in sig så fullständigt att de går sin väg igen :-D

Ang hårfästen känns det som att det är något killar nojjar över helt i onödan Jag skiter väl i om min kille har mer eller mindre hår sålänge han är samma person? men skalliga män på stranden som inte har vett att investera i en keps utan sitter med en liten näsduk placerad över skulten är priceless :-D

Peppe said...

Hur rolig var den festen? eller kunde du ignoorera alla idin?

Ninde said...

Konsultpappan: "...så skulle du se exakt ut som Boris Becker" ha ha den var bra! Tja, hur jag svarar beror ju oftast på om personen de påstår att jag är lik är yngre o snyggare eller inte, ju snyggare lookalike dessto snällare svar, he he...

Kim: Visst om jag ändå är där så. Men skulle inte åka dit enkom. Så spännande är jag inte. Inte ens i dubbelupplaga..;)

A: Tips från coachen: Om killen på festen knipit käft om det så hade folk kommit ihåg honom som den trevliga killen från festen. Eller kanske han med nyrakad skalle. Istället för han den där jobbiga som tjatade om sina flyende hårfästen hela tiden...

msn00b: Ha,ha gjorde typ det..

Och håller med dig, så länge det inte handlar om någon pinsam överkamning a la gubbe, bryr vi tjejer nog oss betydligt mindre än killen i fråga... Finns annat som är viktigare.

Ninde said...

Peppe: Ha ha jo var lite seg i början, sen tog det sig..:)

Anonymous said...

Jugge Nohall? :)

Royal

Ninde said...

Royal: Ha,ha nä. Not even close..