Thursday, May 28, 2009

Imse Vimse

I fikarummet i morse. Trött och med huvudet fullt av jobb närmar jag mig fruktfatet. Där en väldigt liten, väldigt gul spindel glatt klättrar runt. Just som jag ser mig om efter något lämpligt tillhygge att fånga den med ropar kollegan att det ringer på mitt direktnummer och jag rusar tillbaks för att ta samtalet jag väntat på.

Blir indragen i jobb. Glömmer därpå raskt bort den lille gule. Knallar tillbaks, tar en frukt. Hinner sätta i mig hälften innan jag plötsligt kommer ihåg odjuret. Går tillbaks och kollar. Kollar noga. Han är borta. Puts väck. Då är frågan...

1. Satt han gömd i frukten jag just satt i mig. Isåfall är han ätlig? Kommer han att bita mig inifrån?

2. Liftade han med till mitt skrivbord och ligger där i bakhåll med ett ondskefullt leende. Redo att bitas när jag minst anar det?

3. Är han i själva verket en hon. En gula änkan just nu i färd med att grunda en ny spindelkoloni i fikarummet?

4. Hittade Mellanchefen den och dödade den, hence dagens regnskur?*

5. Och sist men inte minst. Exakt hur giftiga är pyttesmå ljusgula spindlar? Är det här bleka dödens minut? Mitt sista blogg inlägg? Gaah...



* Det sägs ju att det börjar regna om man dödar en spindel.

10 comments:

Kim M said...

Ryyyys.
Spindeln kommer tillbaka när du minst anar det.
Kanske sitter han/hon i ditt hår.

Mr K said...

Hade aldrig gissat att du var spindelrädd.
Svaret är #2 - spindlar är sneaky varelser. Sorry.

Miss Baglady said...

Det regnade fett igår. Den är nog garanterat död i alla fall..

Ninde said...

Kim: Iiii...;)

Mr K: Nja, spindlar generellt hamnar väl några hack ned på min "rädd-för-lista." Kan klappa stora spindlar på terrariet typ. Är väl mer kombinationen, liten, oartbestämd och lös inomhus/possibly uppäten som jag inte riktigt känner mig bekväm med... ;)

Miss Baglady: Visst hoppas vi på det och att min undfallenhet inte lett till grundandet av en ny spindelkoloni med jättegiftiga spindlar...;)

Anonymous said...

Du har ju bevisligen överlevt så vi kan nog bortse från giftighetsfaktorn.

Troligen så insåg 0,3 gram spindel att du var betydligt större och starkare så den smet troligen.

Sorken

Ninde said...

Sorken: ..eller också sprang den iväg och hämtade förstärkning. O,3 gram spindel plus alla hans släktingar...:/

Anonymous said...

Så kan det vara :o

Beväpna dig med en badtoffla när du går till jobbet nästa gång.

Inget säger stick och dö som en flippflopp i pannan.

Psyko(log) Sorken

Anonymous said...

Om du hittar en Gula änkan till så delar jag gärna på den med dig....se till att den är välkyld bara :)

Royal

404 said...

Du kanske blir biten av den och får oanade superhjältekrafter. Undrar vad du skulle få för kraft då... :)

Ninde said...

Sorken: Badtoffla i pannan?Ha ha njae. En skoklack torde vara sjukt mycket effektivare...;)

Royal: Ha ha jasså? får väl damma av sabreringskunskaperna bara...;)

404: Networking? ;)