Wednesday, May 27, 2009

Bara i Hemstaden

* Kan man som privatperson kliva in för första gången på en affär och få köpet fakturerat bara sådär. Sedan man först kommit överens om priset. Kombinerat rabbatkoder. Säljaren har visserligen aldrig träffat mig förut. Men släktingar till mig är stamkunder. Och det såg han ju direkt att jag liknade dem så inte var det något problem inte. Jag kunde väl bara skriva ned namn o fakturaadress, var jag bussig? ¤

* Kommer ni ihåg den där reklamslogan "Ring billigare-skrik"? Well, i Hemstaden har vi vår egen variant. Samtala genom ombud. Lämpligen mammor eller kompisar man möter på ICA. P, en kille jag lekte med när jag var liten¤¤, och jag har kört med det ett tag nu. Inte pratat med varandra direkt på flera år. Istället brukar vi hälsa genom andra, sådär lagom avmätt coolt. Nu hade han sprungit på min mamma på ICA härom dagen. Förhört sig om hur det gick för mig i Storstaden. Hälsat. Mamma hade såklart frågat ut honom med. Och hälsat genom honom till hans mamma. The Hemstaden way.


* Mammalogik. Alltså vad fasen är det med mammor och döttrar egentligen? den här gången: Mamma tittar kritiskt. "Jag tycker du har blivit smal.." ¤¤¤ Är det inte för smal så har man gått upp. Man skulle ha blivit kille. Dem är hon mycket snällare emot. Tog demonstrativt en stor portion blåbärspaj till efterätt. Så kanske hon får anledning att vara kritiskt mot det motsatta istället. Suck.

* Kan en förbipasserande bil kommenteras med orden: "-Ja, titta där kommer Börje. Nu ska han till macken och köpa Expressen och en dosa snus, nämen är klockan redan ett..."¤¤¤¤

* Kommer din mamma vid varje besök debriefa dig om vilka jämngamla Hemstadianer från din gamla skola som fått barn sen ditt förra besök.

* Lider nästan alla vuxna män av svårartad sjukhusskräck. Får man en knöl eller märke med suspekt utseende gås det inte till doktorn. Det odlas skägg över det hela bara. Syns inte-finns inte. Frågar en släkting om hans klassåterträff:
"-Varför var inte X på klassåterträffen?"
"-Tja, han ville väl inte raka av sig skägget?"
"-Jasså varför inte?"
"-Nja, han har tydligen nån sån där knöl..."






¤ Jag sa aldrig att vi var släkt. Var han som gissade vems yngsta dotter jag var. Jag sa bara att han gissat rätt. Han bad aldrig om leg, men jag gav honom mitt visitkort. Nästan rörd över förtroendet.

¤¤ Han bodde granne med min farmor. Jag lekte ofta med honom o hans lillasyrra när jag var där och hälsade på. Tills vi blev större o jag började tycka att det var pinsamt att leka indianer och cowboys med honom. Plötsligt blev jag medveten om att han var kille och att det vore skämmigt om nån trodde vi var ihop eller nåt. Först ville jag inte tälta ensam med honom längre utan hans lillasyrra. Som var så mörkrädd att vi fick tälta på deras gård. Så hon kunde springa in om hon blev rädd. Han fattade inte alls varför vi plötsligt skulle ha med den jobbiga ungen och inte tälta på stranden eller nåt annat kul ställe.

Sen från en dag till en annan ville jag inte leka med honom alls mer. Han fattade ännu mindre. Idag är vi vuxna och jag har funderat på att hälsa på honom. Lite nostalgitripp för att prata barndomsminnen sådär. Var faktiskt på väg att hälsa på honom för några år sedan. Träffade hans dåvarande tjej på den lokala beachen. Visade sig att hon var en kompis kompis. Hon sa att han skulle tycka det var kul om jag kom förbi. Han hade ju berättat att vi lekte ihop som små. Hade varit perfekt. Blev aldrig av bara. Och nu har de gjort slut så nu har jag ingen förevändning att titta förbi. Vill ju inte att nån ska tro att jag är interesserad av honom eller så.

¤¤¤ Nja. Rasade en del när det var mycket jobb för ett tag sen. Men nu gått upp lite väl. Däremot behöver jag äta mer nu när jag börjat öka på träningen.

¤¤¤¤ Börje har alltid åkt samma tid. Köpt samma saker. Så länge någon kan minnas.

3 comments:

Kim M said...

Haha. Det du skriver om snuset och Expressen - det stämmer så väl. :D
Tänker på det varje gång jag hälsar på min bror på vischan.

För övrigt bra det där att tala via ombud!

A. said...

Jag ser framemot att bli en Börje. Fan vad skönt. :D

Ninde said...

Kim: Jasså? Har din brorsa också en Börje granne? :)

Ombud is da shit...

A: Du kan börja med att flytta hem till mamma igen och bli hemmason. Med pickup. Snuset har du ju redan..;)