Monday, October 19, 2009

I kassan på ICA

Kassörskan tittar konfunderat på kastanjerna jag lagt på bandet.

Kassörskan: -Är det här såndär lösvikt eller?
Jag: -Kastanjer.
Kassörskan: -Lösviktsgodis alltså?
Jag: -Nej. Kastanjer. Självplock.
Kassörskan: -Det är inte godis?

Jag(pedagogiskt): -Nej. Det är kastanjer*.(suck)
Från
fruktdisken.
Kassörskan:-Öh. Aha. Öhum. Ursäkta. Du såg inte hur mycket de kostade?
Jag ger henne kilopriset. Hon ser fortfarande helt lost ut. Bläddrar febrilt i deras manual. Håller upp kastanjepåsen för kollega.
Kassörskan:-Kalle? Vad slår jag in de här som?

Kalle hade ingen aning han heller.**



*Och det är bara tredje gången jag upprepar det. Not too bright upstairs, are we?
**Men han gav henne iaf någon kod hon kunde använda. Samma sak upprepas varje höst när det är kastanjesäsong.

4 comments:

Felicitas said...

Hahaha! :D Men alltså... Nog för att man inte måste ha alla koder i huvudet, men borde det inte vara obligatoriskt att veta hur en kastanj SER UT om man jobbar i en livmedelsbutik. Som dessutom SÄLJER kastanjer?!

Liz said...

Alltså. Ica. Återkommande outtömliga källa till de mest bisarra upplevelserna ever.

You gotta love it.

Jag tog mig igenom en inköpsrunda i rush hour i fredags med hjälp av mitt nyaste ica-vapen: the death glare.

Kan jag frysa en fyraåring i luften när denne är i full färd att ramma mig med sin kundvagn så ska det nog gå att stirra ut personalen tills kunskapen magiskt tar och dyker upp i huvet på dem.

Livet på den mörka sidan said...

Åh, visst ja !Det är ju kastanjedags JUE .De flesta av mina obotligt korkade arbetskamrater kände inte heller till vad kastanjer är .

Ninde said...

Felicitas: Inte hemma på mitt Ica i stan. Där kan de visuellt igenkänna äpplen, bananer, gruka och tomat. I bästa fall ;)

Liz: Ha ha precis. Oh, the good old death glare. Jag måste nog träna upp min nivå lite. Småbarn brukar missta mig för snäll. Däremot har jag faktiskt lyckats instant-freeza en och annan medelålders idiot.

Lyxpiraya: Skandal! Bäst du bildar dem. *ler ett oss-finsmakare-emellan-leende* ;)