Monday, April 21, 2008

Helgen: Kappkval

Dessutom var jag tvungen att hasa motvilligt in till kontoret en snabb stund. Inte alls nöjd. Sedan tusen och en andra prylar att fixa. Kappjakt. I flera veckor har jag betraktat folk med kappscannern på. Jag till och med antastade en tjej med ovanligt snygg kappa häromveckan. Hon var pratade naturligtvis bara en svårtydbar danska men det framgick att hon och hade köpt den i NYC. Förra året.Typiskt.


Det fanns en tid då en beige jeansjacka eller annat enklare plagg kunde avlösa täckjackan under årets varmare månader, den tiden är nu förbi. Vårkappa. Känns vuxet. Således provade jag mig i igenom större delen av Storstadens kappkollektion.

Jag plöjde mig igenom en sorglig samling av lössittande knappar, läskiga konstmaterial och dåligt sydda plagg. Det är mer okej för billiga plagg att se billiga ut, men även femtusenkronorskappor på det fina varuhuset såg ut som skräp.

Nyper kritiskt i sömmarna på en kappa. Expediten ler. Snygg säger hon, och exklusiv. Begränsad upplaga, tillägger hon förtroligt. Precis så som en duktig säljare av vad som helst gör. Reinforce the customer.

Irrfärden slutar där jag haft på känn att den skulle. Filippa K, en kappa jag kolla in länge. Nu nöjd. Mycket nöjd och möjligen en aning överbeskyddande. My precious...

4 comments:

S said...

När jag nästan bestämt mig så säger expediten "elegant". Då blev jag tveksam igen. För en stund.

Anonymous said...

Det kan inte gå fel med Filippa K

Ninde said...

s: Ha,ha vet precis vad du menar..;)

themanual: Exakt min förhoppning..:)

Ängeln said...

Kappor är svårt. En bra kappa framhäver precis rätt saker..

Men Filippa K brukar funka oftast i flera säsonger dessutom..