Monday, April 14, 2008

Helgen

* Betalt "beskyddaravgift"¤ till grannarna. Det är jag säkert inte ensam om. Alltid undrat hur två nyblivna pensionärer kunde ha råd med den bilen och det fritidshuset vid havet. Nu har jag mina aningar... Inget är heller som falkblicken hos två pigga pensionärer. Lika bra att ha dem på sin sida.

Man hade brutit på en ytterdörr i kvarteret, de försöker hela tiden de där bovarna, upplyste de mig. Men så länge de var i stan skulle de allt hålla ett vakande öga på min dörr och tidning när jag inte var hemma..

* Killkusinen får en plötslig insikt i hur det kvinnliga psyket fungerar.

* Jag och kompis passar på att ta en tur i det långa joggingspåret när vi snubblar över en lägereld. En lägereld med med fortfarande flammande eldslågor. Inte en människa i sikte. Stadskompis irriterad. Jag fly förbannad. Förbipasserande joggar konsulteras. Någon har sett ligisteländen till småbarnsfamiljer smita iväg från det här hållet. Uttryck som "idioter som borde hålla sig på asfalt" och "de ska vara glada att vi inte fick tag på dem" används.

Låt mig bara säga en sak. Nej. Man lämnar aldrig en öppen eld. Aldrig. Man eldar överhuvudtaget inte alls i skogen om man är en lattepappa/mamma som inte har en aning om vad man sysslar med och inte har ett jota att lära sina barn om hur man beter sig i skogen. Mutter. Morr.

* Glasnudlar i grönsakswok är gott som omväxling. Men tapiokamjölet fäster bra i kastrullen man förkokar i.

* Någon jag känner har gjort en bra insats framför kameran. Med kläder. Såpass bra att teamasången "Moviestar" måst plockas fram och användas för att vedebörande inte ska bli föör kaxig.

* Allt som allt en nyttig och uppbyggelig helg.
Jag har städat. Tvättat. Tränat. Ringt en hel del "borde" samtal inklusive piggat upp Killkusinens mormor. Parenteserna chockade dock med trendbrott genom att ringa på en lördag istället för en söndag och väcka mig med den klämkäcka "du låter yrvaken?" på lördagsmorgonen. Vilket jag givetvis förnekade samtidigt som jag diskret antydde att söndageftermiddags ringandet var en väldigt fin tradition att värna om. Något som inte alls behövde brytas bara för att de varit utomlands ett par veckor.

Sedan passade jag på att avsluta duktighetsdagen med att ge mig på högen med "böcker jag lovat läsa". Började med franskspråkig. Tittade på bilden av författaren. Konkluderade att han såg ganska bra ut, åtminstone för några år sedan. Att jag visst kunde läsa och skriva något enkelt om hans bok. Åtminstone på engelska. Läste två sidor. Föll därpå i djup sömn¤¤. Vaknade av en sällskapsjuk syster som ringde för att prata lite. I ungefär två timmar.


¤ Iofs bestående av fint kort och choklad. Samt muntligt framfört tack för hjälpen med tidningarna än en gång. Meningen här är dels att de ska fungera som ett billigt larm. Dels att de ska tycka att jag är en så trevlig flicka att de bara sprider snällt skvaller om mig i grannskapet.
¤¤ This can't be good. Can it?

5 comments:

Anonymous said...

Sådana där pyromaner borde spärras in. Eller åtminstone omyndigförklaras.
Det är skamligt att de dessutom ynglar av sig i tid och otid.
Huvaligen!

A. said...

"...Killkusinen får en inblick i hur det kvinnliga psyket fungerar..."

Varför tänker jag direkt "inte alls" här? :-)

Ninde said...

kim: Kloka ord kim, kloka ord...:)

a: *tss* För att du är fördomsfull? :)

A. said...

Jag? Nej inte alls. Insiktsfull kanske? ;-)

Men framförallt förstår jag Killkusinen. Och det utan att ha en aning om vad det handlar om. :-)

Ninde said...

a: Insiktsfull? Hah. Pfft. Inte mycket..;)

Kanske kommer ett inlägg om det...