Tuesday, April 15, 2008

Ofrid och alfahonor

Jobbstrul och kompromisser. Ändrade förutsättningar och ett möte som jag inte riktigt är nöjd med. Mitt eget lilla privata grubbelmoln som jag för ovanlighetens skull tagit med mig hem. Fast jag vet att man inte ska. Jag sover dåligt. (Vad kunde jag ha gjort annorlunda? Bättre?) Vaknar tidigt. Går upp och gör mig klar. Fördriver extratiden med att slötitta lite på ett program om en kvinna som föder upp vargar. Hon pratar flockhierarkier och flockens alfahona är en imponerade vit varghona.

Jag ler och tänker hur H, själv urtypen för alfamale, brukar hävda att jag minsan är rätt mycket alfafemale. Och jag funderar på det. I vissa sammanhang förmodligen. Kanske är det mer komplext hos oss. För att vi människor interagerar i så många sammanhang, i så många olika flockar. Att en och samma person kan vara både alfa och beta på samma dag.

Jag har behov av att ses som duktig av mig själv och av omgivningen. Att prestera. Att tävla. Men jag är inte beredd att kliva över lik för att själv klättra. Inte ligga i bakhåll för att oskadliggöra de ovan mig i hierarkin för att själv till varje pris få just den där platsen i solen. Som den vita varghonan i filmen. Hon som bara följer sina naturliga instinkter som säger åt henne att attackera alla som hindrar henne att klättra i rang i flocken. För ju högre upp i hierarkin hon befinner sig, dessto bättre chanser kommer hon och hennes avkomma ha att överleva. Lite som i människovärlden ibland.

Ikväll gym. Skingra tankarna lite.

10 comments:

Anonymous said...

tror vi är lite lika där, jag står inte ut med kategoriska likkravlare och backstabbers, men vill samtidigt framåt. Det måste ju gå att kombinera? Tur att man inte är verksam i USA iaf..:P

404 said...

Själv backar jag gärna tillbaks när jag hör "hundflocken" yla. De där som bara gläfser och ska försöka visa sig stora och starka. Sen kanske det är ett typiskt betadrag. Känner mig ibland lite som de där omega-hanarna som Ernst Kirchsteiger lär ha sagt något om. :)

Höll för övrigt på att logga in med heeeelt fel google-konto här. Oups. :)

Anonymous said...

Komplext? Tja, även i vargflocken har ju alfaindividerna vett att delegera uppgifter och låta andra individer leda flocken i vissa lägen, ty även där förefaller de som desperat måste vara alfa hela tiden inte vara de lämpligaste för uppgiften, även om de är duktiga på att yla..

Anonymous said...

Det jobbiga med människan är att man behöver inte vara smart eller stark för att ta sig fram. Man måste bara ha en stor glappande käft.

Jag skulle vilja blogga om det, men kan inte. Får inte. Men jag vill.

Ängeln said...

Mansdominerad branch?

Jag vägrar att kliva över lik. Däremot kör jag en rak linje som innebär att jag tycker att folk som sköter sig ska premieras och man ska inte rädda folk som inte sköter sig i all evighet.

Vilket innebär att jag lyckats skrämma livet ur vissa. Vilket sannolikt kommer att slå tillbaka hårt på mig själv. För det kommer att komma knivar i ryggen... snart. Vilket går att konstatera utan att vara paranoid.

Frågan är vad du har på agendan? Göra ett bra jobb eller synas i solen? Jag tror skarpt på att göra ett bra jobb och strunta i att synas i solen. För jobbar man med karlar så sticker solens strålar såååå i ögonen på dem...

Ninde said...

filosofia: Jo man tycker det..
Ha,ha tell me about it..;)

404: Omega hannar? ha ha..
Fast ibland undrar jag om det inte är finansvalpar och inte alfadjur som gläfser mest..

simon: Ha,ha nja. Den som desperat försöker vara alfa hela tiden är nog inte alltid den som är bäst att leda..

kim: Ha,ha ja. Synd. Hade varit intressant läsning..

ängeln: Håller med dig i första stycket. Kan nog vara ganska rak när det gäller jobb. Även om jag försöker vara smidig. Iron fist with a velvet glove du vet..

Håller tummarna för dig..

Jag vill göra ett bra jobb med och för människor som vet vad de sysslar med. Ha flyt. Eventuella solstrålar är inte ett mål i sig..;)

A. said...

Alfahona. Nu ser jag dig framför mig som en variant av tarantella? (Kankse inte lika håriga ben)

Sen så håller jag inte med dig alls Kim. Kortsiktigt ja men sen brukar sanningen visa sig utan tvekan är min åsikt. Men sen så är det ju så att ta sig upp är svårare än att hålla sig kvar...

Ninde said...

a:a: Ha,ha knappast du. Ledsen att göra dig besviken där..;)
(Och inte ett dugg håriga. Dessutom tvivlar jag på att spindlar har alfa hierakiska flockstrukturer..)

A. said...

Det tror jag de har. Störst starkast spindel först. Fast sen är det ju så att de flesta hon-spindlarna är alfahonor... Jämfört med männen i alla fall ;-)

Ninde said...

a: Förutom att du har helt fel i sak. Jämfört med hanspindlar då möjligen. Men jämfört med männen? Arachnofili? Eeew...