Tuesday, April 08, 2008

Åter i Staden igen

Tar ju ett litet tag att landa. Få lungor som levt på syrerik lantluft att ställa om sig på CO2 mättad stadsluft igen. Åsså det där med tidsomställningen ni vet. När jag kom hem gick klockorna i lägenheten en hel timme fel. Storstadstid.

Som grädde på det berömda moset var jag tvungen att masa mig hem från ledighet och solsken i förtid för att prestera något jobbrelaterat i helgen. Inte alls lockad. Snudd på knäckt efteråt. Jetlag. Det var åtminstone vad jag skyllde på när en tjej i samma bransch ville ha mig ut på ett glas vin*.

Jag gick hem istället. Noterade nöjt att blommorna överlevt ovattnade och att Killkusinen, vars uppgift var att ta morgontidningen utanför dörren** tydligen skött sitt jobb. Nöjd sjönk jag ner i tv soffan. Och somnade.

Dagen efter ringer det på dörren. Utanför står mina grannar. I famnen har de en veckas morgontidningar, olästa och prydligt ihopvikta. Som de oombedda tagit in då de märkt att jag inte var hemma. Jag tackar*** samtidigt som jag gör en mental notering om ett antal väl valda ord jag ska säga den lille smitaren till Killkusin efteråt. Det hinner jag förståss inte göra. Tre minuter senare ringer han och ber om ursäkt för att han glömt ta in tidningen. Hur fuskigt som helst. Förmodligen har hans nya tjej lärt honom att det blir mindre skäll från tjejer om man ber om ursäkt direkt när man klantat sig istället för att vänta tills de själva ringer..


* Henns exakta ord var: "Åka h e m ? nej, snälla. Nu går vi ut och tar ett glas vin och glömmer det här va..?"
** Nya tider nu. Naturligtvis glömde jag att avbeställa morgontidningen i tid. De ska ju ha löjligt lång tid på sig. Så jag tänkte Killkusinen kunde få den. Eller åtminstone orka släpa sig dit och ta och kasta den på väg till bussen nån dag.
*** Nej, jag bor inte granne med Herr och Fru Flanders. Även om man kan tro det ibland. Grannar. Svårt det där. Nära men inte för nära är idealet. Lite rörd blev jag iaf när de på stående fot erbjöd sig att ta in tidningen igen. När helst det behövdes. Har köpt ett kort och funderar just nu på vad som kan vara en lagom grannsämjefrämjande muta.

6 comments:

Anonymous said...

Välkommen tillbaka!
Här går sannerligen klockorna lite, lite snabbare.

Ninde said...

kim: Tack!
Ja tydligen. På gott och ont..;)

A. said...

Jag tycker du är onödigt hård mot killkusinen. Kom ihåg att avbeställa tidningen bara... ;-)

Ninde said...

a: Nu tycker jag du är onödigt hård emot mig..;)

A. said...

Haha... Det mår du bara bra av ;-)

Ninde said...

a:*tss* :D