Thursday, April 24, 2008

Norrlänningens kusin på besök

Är en trevlig kille. Gladlynt. Pratsam. Lite som att ha en alaskan Malamute i lägenheten, en sån där med tät fin päls som trivs bäst utomhus. Man får dubbelkolla att elementet är avstängt. Öppna fönstret åt honom. I gengäld är han en tacksam och artig gäst. Blev lyckat.¤

Norrlänningen kom förbi en kort stund. Jag sa att han fick. Sedan han skämtsamt ringt och frågat "om vi två skulle ha en romantisk middag", eller om han fick komma förbi och säga hej. Vi pratar fjällvandring och extrem överlevnad. Såna saker där Norrlänningen kan hänga med i diskussionen. Men Norrläningens kusin och jag tenderar alltmer att glida över i andra diskussioner och det är väl lite där skon klämmer. För egentligen är Norrlänningen och hans kusin inte så mycket gemensamt att de skulle umgåtts så mycket om de inte vore släkt och hade vissa gemensamma kompisar.

Försökte såklart få med Norrlänningen i diskussionen men han är mer typen som tystnar när något inte intresserar honom och det finns gränser för hur mycket man orkar dalta. Han kände han sig försummad. Jag hade "glömt att erbjuda honom mjölk i kaffet, bara för att jag pratade med hans kusin. Det hade jag minsan aldrig glömt¤¤ förut. Hmpf." Definitionen av sårat manligt ego.

När kusinen och jag entusiastiskt bänkade oss framför kunskapskanalens dokumentär om kreationisternas angrepp på evolutionsteorin i form av Intelligent design fattade han vinken och drog. Kanske kommer dröja innan vi umgås alla tre igen. Men Norrlänningens Kusin då.. Tja, lite häftigt med någon som är allmänbildad för en gångs skull. Påläst. Som funderar på saker och tycker om att diskutera massor av olika saker.

Dessutom läser han böcker. Läser. Även sånt som inte bara innehåller våld och överlevnadskunskap. Skönlitteratur ni vet. Trots att han är en grabbig kille.

Dessutom har jag lärt mig..

Historiken bakom Icing-regeln i hockey samt dess praktiska tillämpning. Här hade Norrlänningen säkert kunnat nicka instämmande om han hade varit kvar då. Men till skillnad från honom kan kusinen själv hänvisa till en tid i hockeylaget¤¤¤. Massor av manlighetspoäng för farlig lagsport där. Vore jag inte så övertygad om att han inte skulle trivas i Storstaden skulle jag omgående presentera honom för en viss tjej i bekantskapskretsen med en faiblesse för hockeyspelare.

Igår var det lugnt. Tyst. Tomt. Och som av en händelse har kanal 5 dragit igång en ny serie. Frusna män söker kärlek. Ha ha ha.



¤ Smaksatte sås med sherry och lite konjak. You just can't go wrong with that.

¤¤ Jag har aldrig påstått att jag inte är tankspridd. Det finnst tillfällen då jag kan glömma att jag vill ha mjölk i kaffet. Eller glömma att alls dricka det kaffe jag har framför nosen.

¤¤¤ Jag har också spelat ishockeymatch. Typ en gång på någon friluftsdag. I konståkningsskridskor med taggar. Det ni.

3 comments:

Mr K said...

Du ser, Hmpf´et återkon. Jag hävdar fortfarande att min tes stämmer ;)

Anonymous said...

Vi älskar grabbiga killar som läser riktiga böcker.
:D

Ninde said...

mr k: Svartsjuka? Ha,ha mja. Har upplevt riktig sådan och det här är betydligt mildare...

kim: We do indeed. Kanske inte Tolstoj. Men ändå text i bokform och inte bara bildtexterna i Café..;)