Thursday, June 12, 2008

Helgen som var

Jag brukar alltid göra en nationaldagsbakelse och bjuda killkusinens mormor på. Inte så denna helg. Istället packade jag ner bikinin och drog iväg till Hemstaden för att kombinera att hälsa på parenteserna och vänner med att slippa hettan i Staden. Bättra på brännan lite.

Landet. Man vaknar. Drar på sig slitna jeansshorts och ett linne över bikinin. Håret i två flätor. Bara kunna öppna dörren och strosa runt och smådona med saker. Ingen önskan alls att fira dagen inne i stan. Bara grilla grönsaker och lamm och sitta ute i trädgården på kvällen.

Hemstadshelg med:
Legenden. Naturligtvis kom en av Hemstadens snyggaste killar förbi när jag hade de fulaste jeansshortsen och var rufsig och osminkad. Det är smällar man får ta. Inte för att jag är intresserad. Vi är ju släkt på långt håll. Han var en av de snygga coola killarna när vi växte upp. Han är lite äldre än mig och syrran, men var alltid trevlig emot oss.

Ett tag var han lärarvikarie på min skola. Han hälsade alltid extra på mig och jag nästan dog av stolthet när tjejer i nian kom fram och imponerat frågade "känner du honom?" Jag brukade då antyda att vi praktiskt taget var kusiner och att jag kände honom jättejätteväl. Jag undrar om han hade någon aning om vilken legend har var. Idag är han en vanlig tvåbarnsfar. Men fortfarande trevlig. Och jag måste påminna mig själv om att sluta bli smickrad för att han, den coolaste, frågar mig om mitt liv i Storstaden. Old habits die hard.


Minihästar:
Åker med och handlar på vanliga affären, springer på en gammal bekant som övertalar mig om att åka iväg och titta på deras nya ursöta föl. Sedan måste vi ju sitta under äppelträdet och äta kaffe med glass. En stor blandrashund vid mina fötter och hennes jordens vackraste utsikt. Lantidyll. Sådana stunder som jag frågar mig själv om jag inte är på fel ställe i tillvaron ändå.

Minimänniska:
I stallet. En mycket liten tjej som sticker sin glasskladdiga hand i min och drar iväg mig för att visa sin nya barbierosa klänning. Och rosetterna och glittret ponnyn ska ha i manen, han den lilla fetknoppen längst bort i hagen. Hon gillar min klänning. Men den kunde gott ha varit rosa. Hade jag månne någon rosa klänning hemma? Jag nickar. Beskriver. Lovar ha den nästa gång. Jag tror jag fick godkännt. Liten söt hästtjej som gillar barbie. Varm klump i magen. Kan man beställa dem så? Eller hade hennes mamma bara tur? En konspiration är vad det är. Trodde det var någon sorts oskriven lag att barn ska vara så pass odrägliga så att man inte blir sugen på att skaffa egna.


Male nudity

Sådär som det är på landet blir det några ärenden på väg tillbaks till mor och far. Hämta upp Systersnubben vid tåget och stanna till en gård för att återbörda några sättningsmojänger till deras rättmätiga ägare. På gården bodde herr och fru som för tillfället inte var hemma, samt sonen. Sonen som min mor diplomatiskt beskrev som "ja du vet han är ungkarl". När vi svänger in på gården skämtar Systersnubben om att jag nog ska hålla mig tätt intill honom för säkerhets skull, så att jag inte blir bortrövad. För det var nog ett tag sen den killen hade tjejbesök.

Hemmasonen på 35+. Lantversionen av singelkille. Dagen till ära hade han slagit på stort och låtit klädseln stanna vid ett par sjukt illasittande jeans. Bara. Ska jag vara snäll kan vi nöja oss med att konstatera att det där ovan varken var speciellt solbrännt eller sixpackigt. Tvärtom. Glasögon. Lite lagom småmesig sådär. Jag får anstränga mig för att hålla masken när jag får syn på honom, för han är verkligen urtypen för Hemmason. Han nickar sådär kort-män-emellan åt Systersnubben. Sen får han syn på mig. I shorts och linne. Han blir hur tafatt som helst.

Jag försöker att låtsas som det regnar. Prata trav. Backa mot bilen. Men nädå. Vi ska såklart in och titta på nåt i huset. Där smiter han iväg och återkommer tre sekunder senare. I nya jeans och t-shirt. Systersnubben har svårt att hålla sig för skratt och trackar mig hela vägen hem i bilen. Om att jag skulle slagit till. Fått hästgård och allt.


Klimatkompensation:Ja,jag tog bilen. Går nämligen inga tvärbanor och ytterst få bussar i Hemstaden.
Däremot satte jag handgripligen några nya träd på plats. Det ni. Till och med killkusinen hjälpte till. I ungefär trettio sekunder. Sedan klagade han över att han blivit myggbiten och övergick till att busköra fyrhjuling.

Skabbräv:
Killkusinen som åkte hem till Storstaden med mig. Som alternerade mellan att frenetiskt klia myggbitna ben och gnälla om hur synd det var om honom. Tillslut fick jag nog..

Jag: "-Men kan du lägga av nångång?"
Killkusinen: "-Men det kliar ju.."
Jag: "-Jo,jag vet. Men du får väl ta det som en man eller nåt.."
Killkusinen: "-Som en man? Så du menar att jag ska hugga av mig benet?"

10 comments:

beerbelly said...

Du hoppade kapet med hästgård alltså. Kan ha varit en miss vem vet.

Hehe ja det vore inte bara manligt att kapa benet. Det vore dumt manligt =) Men vi gillar oneligen att få till hållbara lösningar på problem.
Ha en bra kväll!

Ängeln said...

hahahahhahahahhahahaha...... Bytte han kläder....

Anonymous said...

I Hemstaden är alla släkt. :)

Åh, jag är lite sugen på grabben. Fatta. Hästgård! Och han bytte om. :) Så sött.

Felicitas said...

Hahaha! Vad roligt om den där "snyggingen"...!! Jag har upplevt samma sak själv flera gånger.. Snyggingar (back in the days, inte snyggingar längre) som man aldrig hade haft en chans på när man var tonåring är typ "impade" (och framför allt VET OM) av att jag bor i Sthlm.. :) Hahaha!

Felicitas said...

Det där med ombytet var ju förresten riktigt gulligt.... Hahaha!! :D

Ninde said...

beerbelly: Ha,ha tja vem vet..

"Vi gillar onekligen att få hållbara lösningar på problem." *LOL*

ängeln: Inte bara det. Han körde med.."ska bara hämta en sak.."

kim: Jepp I Hemstaden är var och varannan släkt åtminstone. Därför jag mest valt pojkvänner från andra håll..

Nja. Tror inte den grabben var varken din eller min typ. Trust me..;)

Felicitas: Ha,ha ja. Det där med "barndomens snyggingar" är något man bara fattar om man själv upplevt det.

Var nästan nära att efteråt direkt ringa min gamla barndomskompis som var en av de som var kära i killen. Och rapportera att h a n varit där. Han hade talat till mig. Sen kom jag på att jag var vuxen nu..och att den tjejen faktiskt hade kille.

Gulligt ombyte? Ha,ha nja. Tyckte nästan synd om killen...;)

Verbal Kint said...

"Kan man beställa dem så? Eller hade hennes mamma bara tur?"
Det är inte en fråga om tur. Barn blir vad man uppfostrar dem till. Det handlar mycket om att visa vad man tycker är rätt och fel, men även visa på alternativ. Att visa på andra sätt att tycka och tänka utan att man själv behöver sympatisera med dem, är också att ge en människa en bra grund att börja forma egna tankar och idéer.

Ninde said...

verbal: Visst uppfostran och föräldrarnas eget uppförande är jätteviktigt. De sätter de moraliska gränserna för rätt och fel, håller med dig där. Men just i inlägget syftade jag mer på lilltjejens charmigt kaxiga personlighet... :)

Verbal Kint said...

Mitt inlägg var kanske i kategorin: "Ja, pappa", eller...?
Tog det kanske lite för allvarligt, som vanligt kanske... ;)

Ninde said...

verbal: Ha,ha nja..vi fokuserade på lite olika saker bara. No worries! :)