Tuesday, June 24, 2008

Midsommarafton i Kuststaden I

Lokalt midsommarfirande och Fest I:

Glad ihågen lämnade jag på torsdagen Storstaden bakom mig för att traditionsmässigt fira helgen i Kuststaden. Träffa syrran, systersonen och systersnubben med familj.


Sommarstugeområde. Det gamla gardet med anknytning på orten och de som kallas "badfolket". I takt med stigande strandtomtspriser har en ny folkgrupp börjat dyka upp. Stekarwannabees. Backslick¤, solbrillor och jacka med reklam för ett översponsrat båtrace på rivieran. Men suck.

* Dagens höjdpunkt:
När stekarlaget åkte på storstryk i dragkampen. Två gånger. Häh.

* Dagens internationella prägel..
Den stackars sydamerikan som skulle få uppleva svensk midsommar vid det lokala midsommarfirandet:
The svensk affärsman: "..and soon they are going to raise the..pole..eh midsommarstång"
The förvirrad utlänning: ?!
The svensk affärsman: "..look here's your chance to help them with their..."
The utlänning (förhoppningsfullt): "..their women?"
The svensk affärsman: " No, here's your chance to prove you're a man and help raise the midsommarstång (pekar). Considering you were such a p**sy with them snaps at lunch..."
The utlänning lommar iväg för att hjälpa till. Sedan tittar han storögt på mammor med barn som dansar "the small frogs.." Kanske anar han att han nog skulle behövt den där extra snapsen ändå..

* Dagens griniga gamla gubbar:
Några trettiåriga killar som vägrade hoppa säck och springa stafett med hänsyn till "skaderisken". Tänk om de gjorde illa sig. Vad skulle chefen då säga?

* Dagens traditionsbrott
Ingen schnaps till silllunchen. Däremot punsch till jordgubbarna. Som jag förmodligen mördade en altanblomma med när jag i smyg hällde ut. Vem sjutton dricker sånt frivilligt? Nästa år tänker jag ta med hallandsfläder som vanligt om det ska drickas något starkare överhuvudtaget. Mellanmålet bestående av champagne och jordgubbar på bryggan var däremot alldelles utsökt. Kanske har vi rentav sett en ny tradition födas..

* Dagens demografiska föryngring med musikduell
Alla små stugor ägda av äldre. Nu under helgen ockuperat av barn/barnbarn mellan 20-30 och alla deras ungefär sjuttio kompisar per stuga. Lugnet förbyttes till en musikduell mellan stugorna. Tyvärr vann grannarna i år igen. Dock ingen manlig striptease från deras sida i år. Allmän kvinnlig besvikelse på den punkten.

* Dagens arvtvistsuppflammande kommentar:
"-Vänta, är inte det där stolarna från farmor?"
Inte min släkt dock. Tack gode gud för det.

* Dagens minifanklubb:
Tre småttingar som kom fram till mig vid midsommarfirandet. Pekade på systersonen en bit bort och stolt deklarerade att de visste vem han var, att de minsann sett honom spela osv... Jag nästan dog av mosterstolthet.

* Dagens dubbelbokad:
Jag. Sen till fest nummer två var jag också. Skäms på mig.

¤ Backåtflottat hår, pappas pengar och en båt bestående av flytande plast med en nåntinghästars-motor. Me soo not impressed. Däremot föll jag i trans över en gammal fiskekutter med gammaldags fendrar när vi tog en promenad på bryggan.

12 comments:

A. said...

Griniga GAMLA gubbar - 30-åringar. Tunn is nu Ninde. Jävligt tunn is... ;-)

beerbelly said...

Hehe håller med förg talare men med tillägg att det låter som en trevlig midsommar :)
Ha det gött!

Ängeln said...

Blir inte det inte gubbar av dem så fort de faller över 30-strecket... ;)

Anonymous said...

Jag skrattar här.
"Help them with their women".

Pålen är till för att resas.
Så är det bara.

Ninde said...

a: Ha,ha någon som kände sig lite träffad tror jag? ;) Märkligt. Visst kan du vara grinig ibland. Men jag trodde ändå att du var typen som hjältemodigt som en 20åring gav allt för laget, istället för att gnälla som en lårbensbrytofobisk 70 åring? I guess I was wrong then..? ;)

beerbelly: Jo det var trevligt. Fest 2 med...;)

ängeln: Ha,ha..Vissa blir gubbar redan som 20 åringar. Det är inte åldern så mycket som attityden. Dåliga ursäkter om att inte kunna ge allt för laget för att man teoretiskt skulle kunna slå sig och förarga chefen t ex...;)

kim:"Their women" skrattade också. Speciellt när man hade vissa problem med att resa pålen och var en aning okordinerade...;)

A. said...

Jag ska vara the bigger man och inte kommentera tjejer över 21... ;-)

Ninde said...

a: The bigger man than..a girl? ha ha ;) Men visst, då ska jag inte heller tala om vad brudar på 21 och ett halvt kallar såna män. He he..;)

A. said...

Bankomater kanske? ;-)

Ninde said...

a. Nej, det är du nog ensam om isåfall..;)

Verbal Kint said...

Griniga gamla gubbar... Har inte med ålder att göra, det blir bara tydligare ju fler år de har på nacken! ;-)

Champagne och jordgubbar är ju hur gott som helst! Borde definitivt bli en tradition, tycker jag. Jobba för det, Ninde!

Anonymous said...

Gubbe är inte åldersbundet, lika lite som kärring. Det är ett state of mind.

Ninde said...

verbal: Ja, det var en klar hit.
nini/verbal: Det finns gubbar på 20 och det finns män som aldrig verkar bli gubbar...helt klart inte åldersbundet även om andelen som blir det ökar med åren. Detsamma med kärring, som dessutom inte är könsbundet heller, he he