Wednesday, July 30, 2008

Det där med solbadspolicy i Storstaden

Plockar upp det där som Sandra sa i en kommentar, funderade på det nu i helgen faktiskt. Hur och var det känns okej att sola i Storstaden? Ett par grannar lägger sig varma dagar på en filt på gräsplätten nedanför huset. I bikini. Vissa människor slänger sig genast ner i badkläder, på närmsta lilla gröna fästinghärbererande tuva de kan hitta i stan om det så är precis utanför Stadshuset. Jag skulle känna mig urfånig*. Fel sammanhang liksom, tre cm från där folk går förbi. Jag har inga problem med att knata runt i bikini, men då ska det vara en strand i närheten. Eller i nödfall på balkongen**. Möjligen kan parksolande i cityshorts/kjol och linne duga på lunchen. Sitta på en kajkant och dingla med benen samtidigt som man äter medhavd lunch kan också vara okej. Men seriöst solande kräver för min del strand eller någons tomt/landsort för att kännas okej. Hur resonerar du?


* Inte ens på det där rätt så insynsskyddade stället i närheten av en park i Stan skulle duga. Det är platsen som är fel.
**Kanske inte den allra minsta bikinin om grannens Pater Familias sitter ute och häckar på sin balkong.

6 comments:

Felicitas said...

Jag resonerar precis som du. Det känns HELFEL att lägga sig i bikini i en stadspark!! Men sen är jag ju en lantlolla också.. ;)

Ängeln said...

Instämmer! Gick förbi ett hus igår och då står vad jag tippar är husägaren iklädd bikini och skurar trappan med ändan i vädret. Detta mot en rätt trafikerad gata..

Blev lite för mycket av det goda..

Bikini hemma i trädgården eller balkongen är ok.. men inte i en park..

S said...

Att sitta och fika i Vasaparken och plötsligt se hårig man i övre medelåldern strippa till speedos på gräsmattan två meter längre bort är en upplevelse jag inte önskar någon.

Den dag jag pressar bredvid Sibyllagrillen på St Eriksplan i bikini kan ni väl komma fram och fråga hur jag mår?

emster said...

Hallå? Var är exhibitionisterna i er? Hur charmigt är det inte med svettiga karlar som visar kulmagen på uteserveringarna? This is Sweden, folks!

Seriöst. Självklart är det trevligare att åka ut i skärgården men stan är funkis. Om man som jag bor i Sthlm så är det ändå dypöl överallt. Östersjön är rena skiten. Nej, tacka vet jag BÄSTKUSTEN! Salta bad!

Här duger stan bra...

Ninde said...

felicitas: Ja, vi "lantlollor" håller ihop.;)

ängeln:Ha,ha har sett liknande jag med. det är i n t e snyggt...

s: Ska stoppa dig ögonblickligen. Promise ;)

emster: Västkustens solvarma klippor är inte dåliga alls. Lite långt bort härifrån bara..:/

Anonymous said...

Det är väl tyvärr så att jag inte äger något som helst exhibitionistiskt i mig (just i detta fall). Och är avundsjuk så det gör ont när jag ser andra kasta det ena klädesplagget efter det andra för att lägga sig halvnaken en centimeter från min lunch.