Monday, July 07, 2008

Halvtidsrapport från någonstans i Sverige

* Kaffe. Kaffe hela tiden. Men med olika människor.

* Ett urval av bygdeskrönor om människor i trakten. Samt deras släktingar. Speciellt den påstått sanna gruvliga historien om mannen som är elak mot sina hästar. Som slutar sina dagar med att dras itu av två skenande hästar.

Hörde den som liten men hade faktiskt glömt bort den. Både jag och Storasyster nickar precis som farmor brukar göra, gillande åt sensmoralen; si så går det för folk som är elaka mot sina hästar.

* Erbjudande om att köpa ett litet hus. Med tillhörande ö. Tackade artigt nej. Redan som 11 åring övernattade jag och kompis på den ön sommartid och vet öns avigsidor. Sumpstrand och myggrikedom.

* Roughing it- Generöst lånat ut "mitt" gamla rum till syrran och Systersonen. Sovit i en liten trästuga en bit bort från alla bekvämligheter utom fotogenlampan och vattenkokare. Med underbar utsikt.

* Medsläpad på lokala trädgårdsföreningens gardenparty. Fått idéer. Målbilder. Kommer kicka lite balkongodlarass när jag kommer hem. Om Killkusinen inte dödat alla mina blommor innan dess. Slug som jag är ringde jag hem och påminde honom en sen kväll. Han hade fest. Hade såklart glömt att vattna. Skulle springa över medetsamma. Tror jag vad jag vill om..

* Handlat på Stora Matbutiken strax utanför Hemstaden. Lyckades tråckla mig igenom en snitslad bana av gamla bekanta, comatosa pensionärer, sömngångarlediga och förvirrade utsocknes. Når slutet på butiksbanan bara för att få min vagn snodd av en lokal mansperson som tyckte den såg lämplig ut. När jag muttrade ilsket försökte han flörta sig ur situationen. Eeew.

* Sprungit på klasskompis mamma. Hon som min mamma beskriver som "en riktig dam". Som vi andra beskriver som "lite fin i kanten." Hon som känner mig som sin dotters alltigenom välartade och väluppfostrade kompis¤. Hon kramar om mig och frågar hur länge jag är i Hemstaden och vad jag har för planer här. Jag svarar svävande att jag mest är här för att hälsa på föräldrarana och inte riktigt vet.

Frågar artigt om hennes dotter fast jag vet att hon är kvar i Storstaden. "-Men min yngste son är hemma just nu," tillägger hon förhoppningsfullt och babblar på om hur mycket sommarevenemang som hon visste var på gång just nu. (Yngste son? Tjejkompis lillebror? Den där lille fräknige killen som tonårsrevolterade genom att starta ett rykte om att han var en del i Hemstadsskolans satanistkult¤¤. Innan han rättade in sig i ledet och började plugga samma ämnen som far gjort på högskolan. Den sonen? Varför i helafriden skulle jag vilja gå med honom på något?) "- Jag hör av mig", säger hon och blinkar konspiratoriskt. Det känns inte alls stabilt.

* Har prioriterat att ligga ett par stunder under äppelträdet eller på bryggan istället för att ränna runt på riktigt alla musikfester och träffa alla som jag borde hunnit med. Lite dåligt samvete för det nu.

* Dock varit på "Svartklubb" i grannbyn. Rapport om det kommer...

¤ Jepp. Det är mycket hon inte vet. He,he,he..
¤¤ De hade svarta kläder och lyssnade på suspekt hårdrock. Kanske även spelade lite med. Alla solklara tecken på satanism enligt den lokala Hem och Skola Föreningen.

14 comments:

Anonymous said...

Men åh vad härligt!
Trästuga!
Svartklubb! Mer info asap!

beerbelly said...

Kul med rapport och kul rapport :)
Låter idylliskt med "roughing it" men det är på håll förstås =)
Ha det fortsatt bra på semestern och gör inget (eller lite) som skrämmer gamla damer (lite av ett devis att leva efter..)!

emster said...

Skön blogg. Gillar tugget liksom. Trots besvikelse över Sex and the city-inställning. Wiklund steg lite i mina ögon där. Man börjar ju bli feminist på äldre dar.

Mr K said...

Varför dricker de så otroligt mycket kaffe på landet?
De måste ha magar av stål.

Mr K said...

Och svartklubb låter ju kul.

Ninde said...

kim: Är härligt..:) Kommer när jag har tid. Förmodligen efter semestern...

beerbelly: Roughing it ä r idylliskt. Speciellt om solen skiner och man kan låna en dusch inom gångavstånd..

emster: Om det innebär att jag måste hålla med en karl som utalat att kvinnor som gillar filmer han inte uppskattar, förtjänar lägre lön än män, isåfall är jag glad att jag inte är feminist...;)
Välkommen till bloggen iaf. Ska kolla in din vid tillfälle..

mr k: 1. De har inga lattebarer. 2. Det är det vedertagna sättet att umgås.3. Ja, förmodligen plåtmagar. Eller Losec..;)
mr k igen: Var kul...kanske en aning mer preydlig inredning än den i Paris...;)

emster said...

Hjälp, har han sagt så? Verkar ju inte klokt.

Ibland blir man helt matt av vad folk häver ur sig.

Exempel: En tjej jag vet hade opererat brösten. Då frågade VDn vid det företag hon jobbar på om han "fick känna lite".

Proffsigt.

Anonymous said...

Jag tycker iaf att det låter fint att du prioriterat att ligga i sommar. Men nog kan du unna dig mer än två gånger? Det är ju alltsomoftast ganska trevligt. :P

Ninde said...

simon:Tja, nu vimlar det ju inte direkt av äppelträd eller tid att ligga och läsa under dem i Storstaden.. Men om du talar om två gånger och kallar det för bara ganska trevligt hoppas jag verkligen att det är den sedesammare varianten av ligga också du syftar på och inte någon slags norrländsk normalnorm? :D

Ninde said...

emster: Eeew, verkligen proffsigt. Not. Vet dock de som plötsligt fått mycket lättare att förhandla upp sin lön efteråt...

Anonymous said...

Ja, nu vet jag ju inte hur ni ligger nere i storstaden, men om du ska envisas med att läsa samtidigt så lär du knappast få chansen mer än en gång, och den lär inte gå till historien som särskilt trevlig.. ;P

Herregud, inte undra på att alla förblir singlar där nere, ni kan ju inte ens ligga ordentligt! :D

Ninde said...

simon: Nu blandar du ihop äpplen och päron igen Simon. Ingen i Storstaden skulle komma på tanken att läsa samtidigt som det du tydligen alltid syftar på. Men det är klart, är du så ointressant att tjejerna ens tänker på att läsa i ditt sällskap förstår jag de flyttar...;)

Kanske ska du söka orsaken till Storstadens singelskap dels i det betydligt rikare utbudet av singlar som du inte på något sätt är släkt med. Dels i det faktum att det rent praktiskt är lättare att bryta upp här nere i södern där vi inte har några renhjordar att dela upp först..:D

Anonymous said...

Nä, nä, nä. Försök inte vinkla över det på mig. Det är bara barnsligt. Det var du som propsade på att läsa samtidigt, jag påpekade endast det mindre attraktiva i ett sådant beteende.
(Och för övrigt så har Umeås befolkningstillväxt stadigt ökat sedan jag flyttade hit.. ;) )

Hmm, så du menar alltså att orsaken till det stora antalet singlar i storstaden är att det finns så många andra singlar som man inte är släkt med? Intressant. Jag trodde det där med att provsmaka alla godisar i hyllan innan man handlade mest var en småbarnsgrej, och att de flesta insett vid vuxen ålder att gräset alltid kommer att förefalla grönare på andra sidan? Men du har rätt, det förklarar ju faktiskt problemet, om än inte på ett särskilt smickrande vis.. Men jag tänker på intet sätt verka dömande, om du verkligen känner att du måste provköra hela utbudet så visst, varför inte? Du har ett styvt jobb framför dig, men om du lägger manken till (och boken åt sidan) så kanske det går? Du har mitt helhjärtade stöd! ;P

Ninde said...

simon: Det där har jag redan svarat på i första stycket i min förra kommentar.

Umeås befolkningstillväxt har ökat stadigt sedan du flyttat dit? Vet inte hur smickrande det är att skryta sådär om oclaimade barn på byn. Men för all del, jag ska inte dömma dig..;)

Och du, bara för att man står i en godisaffär behöver man inte smaka på allt. Tvärtom, just i Storstaden där utbudet är som störst kan man vara som kräsnast..