Tuesday, July 15, 2008

Eländes elände

Panik. Strul. Folk som sa en sak innan de gick på semester och en annan nu. Alla viktiga beslutsfattare på långledighet. Strul och dataknas. Har spenderat morgonen med att sitta i telefon och ömsom skällt och charmat mig tillräckligt högt upp i näringskedjan för att saker ska börja röra på sig åt rätt håll. Ett tag funderade jag skarpt på att lägga mig ner på golvet och sparka och gråta en stund. Bara vetskapen om att Mellanchefen hovrar i närheten fick mig att avstå. Och jag som hade sett fram emot ett par så lugna jobbveckor i juli. Nu har jag iaf fått över en duktig sekreterare på min sida så med lite tur kommer det ljusna framöver.

Man kom som sagt hem. Kollade blommorna. En hade dött, resten kom jag precis i tid för att rädda livet på. Man ringer Killkusinen som befinner sig på en partykryssning med mina extranycklar. Men visst har han vattnat. Hela två gånger. De gånger jag ringde och påminde. Suckar och ber honom ta en drink för mig, en stark en.

Som om inte det var nog har en av balkongblommorna drabbats av en skamlig sjukdom.
Bladlöss. Helt övertygad om att de haft något fuffens för sig med grannblommorna.
Som ni förstår får detta absolut inte komma ut. Skadedjuren måste bort. Frågan är vilket vapen man ska använda?

* Tejp (För många bladlöss för att det ska funka)

* Såpavatten Dito?
* Miljövidrigt bekämpningsmedel- Kemikaler på balkong, nja..
* Napalm - Kan bli svårt att få tag på. Dessutom icke svanen märkt och troligen en smula olagligt.
* Slänga min fina lavendel- Vill inte. Men kanske måste?

4 comments:

Unknown said...

Napalm tillverkar man genom att blanda bensin med ett förtjockningsmedel som heter alunat till önskad konsistens. Det finns att köpa på apoteket eller färgaffären. Lycka till...
Fast du kanske borde pröva något annat först?

Anonymous said...

Alltid är det nån som strular till det!
Bladlöss vet jag inget om.
Jag gjorde mig av med mina växter (blommor?) igår faktiskt. Mer om det i ett inlägg imorgon. :)
Hoppas du blir av med eländet iaf!

A. said...

Läs min blogg. Klart fall för ogräsättika! Okej att en och annan blomma kommer stryka med.

Men på allvar. Var det inte ngt om tändstickor med plånet ner i jorden eller något sånt mot bladlöss?

Ninde said...

haddock: Du är i sanning en man att hålla i när det blåser, (även om jag inte är så säker på att jag vill veta exakt h u r det kommer sig att du kan det där..;)

Jo, blir nog något annat i första hand.

kim: Ja, visst är det, men nu har jag kommit på ett knep. Man det första man gör på morgonen. När de är oförberedda och sårbara, he he. Jobbstrul alltså. Inte bladlössen, då jag inte har något nummer till de sistnämda:)Väntar på det inlägget :)

a: Tändstickor? Tror ärligt talat vi är förbi det stadiet nu. Du vet inte möjligen var man kan hyra en armé med hungriga nyckelpigor?