Wednesday, April 18, 2007

Vårtecken

De är här nu. Majblommebarnen. Igår blev jag omringad av en hel flock småttingar i trakterna av Odenplan. I full färd med att kränga majblommor av hjärtans lust. Blir alltid lite nostalgiskt rörd och köper alltid. Helst av någon liten blyg stackare som har massor kvar att sälja. Dessutom är det ren underhållning att se ett helt gäng små försäljarfrön i action.

Igår fanns hela spektrat med.

* Den aggresiva försäljaren- stod och lurpassade på kunder som var på väg över gatan. Ett steg innan de nådde trottoaren stod han och blockerade vägen. Sådär lagom lyckat och trafiksäkert.

* "Ledaren" Den som står för initiativen. Tar i frånvaron av en vuxen på sig rollen som ledare. Kan bossa runt de andra barnen och styra upp saker och ting. Rapportera problem till vuxna.

*Den trevliga försäljaren-Vanligen klassens socialaste tjejer och killar. Som utan problem knallar fram och småpratar med vem som helst. Får mest sålt.

*Den bortkommna-De där små blyga som gör alla fel och tycker det är pinsamt att stå och sälja. Har vanligen inte så bra koll på vad de säljer. Blir glada och tacksamma om man ler snällt och köper då de vanligen har mest osålt.

10 comments:

Anonymous said...

Jag försöker köpa av de där bortkomna säljarna jag med. När man köper något av dem brukar de se ut som om de är lite närmare slutet på en jobbig uppgift. :)

Kim da Costa said...

Blä för majblommor.

Mr K said...

Haha,såg din kommentar hos mig nu.
Vad komiskt att vi upptäckte Majblommebarnen på samma dag...
Men ok,nu vet jag att jag ska undvika Odenplan så här i vårtider.

Rollx said...

Sist jag köpte några majprylar var för 2 år sedan på gågatan i kvarteret Haga i Gbg.

2 st blyga bortkommna småtjejer. Fick sälja några majblommor till mig.

A. said...

Jag väljer alltid av princip att köpa av tjejerna. Det sitter i även i andra situationer med... Tex när jag handlar så går jag alltid till en kassa med en kassörska om det går. :)
Men du, "ledaren" låter väldigt lik typen "den lillgamle/skvallerbyttan". Alltid på språng mot läraren...

Ninde said...

404:Ha,ha precis
kim: Nja, brukar alltid lyckas pierca mig själv när jag ivrigt ska sätta dem på jackan..

mr k: Och jag ska undvika Nordstan ;)

rollx:En i sanning god gärning. Extraplus för att de var bortkomna :)

a: Jepp, just den irriterande typen...

Anonymous said...

Blyga och bortkomna of the world - Unite!

Ninde said...

pm: Not that you'll ever be one of them..

Anonymous said...

Vi kände inte varandra när jag gick i sjätte klass...

Ninde said...

pm: Nej. Jag var troligen inte född då ;)