Monday, December 10, 2007

Fredag: Den första glöggfesten

Glöggfest med ett gäng tjejer hemma hos en kompis. Oväntat möte med E, f.d klasskompis och granne från Hemstaden som jag inte träffat på ett tag. Lite blandade känslor. Men hon kastar sig om halsen på mig och har saknat mig massor. Tydligen har jag blivit blödig på gamla dar för det känns kul att hon är här. We go way back. Jag är ofta den som hamnar i centrum på fester men med henne kan jag ta ett steg tillbaks och låta henne stå för underhållningen ett tag.

Tjejkompis har dukat upp värsta buffen och E underhåller Storstadstjejerna med historier från Hemstaden. E är en riktig teaterapa och har räddat mig från att gäspa käkarna ur led mången en trist skoldag. Storstadsflickorna lyssnar storögt på de exotiska Hemstads människor hon berättar om. Speciellt hon som pluggar psykologi ser intresserad ut. Kanske kommer det snart en examensuppsats med titeln "Psykologiska avikelser i (Hemstaden) med omnejd".

Sen står vi och puffas och sminkar oss vid samma spegel och hon klagar på att hon inte har mitt långa hår och jag klagar på att hon är längre än mig. Stolt visar jag upp de nya ultimata klackskorna jag hävdar att jag ska kunna dansa runt i hela kvällen utan att få ont i fötterna. För efter övertalning följer jag väl med ut en stund. Jag ska ju ändå den vägen. Och E och jag är redan inne på nostalgi spåret. Just like old times.

No comments: