Thursday, December 06, 2007

Julracet har startat

Förra helgen klarades första julmarknaden av. Hovstallets. Som en kompensation för utebliven horseshow fick jag klappa fina hästar. Få nöjet att se en häst försöka degradera en man genom att bita i metallskrotet han hade på axlarna som hämd för uteblivet äpple. Köpa upp sig på glögg, ljus och lite annat smått och gott.

Frågar en snygg man i uniform om en häst som jag saknade i stallet. Istället för det sedvanliga öh,hö den är typ hamburgare nu, förklarar han finkänsligt att "den numera betar på de gröna ängarna i hästhimlen". Sedan fortsätter han självmant att prata häst. Och mera häst. Säger att jag måste komma förbi och kolla på ett annat stall de använder. Jag blir nästan kär. Inte alls nöjd när kompis ilsket ringer och undrar var jag är någonstans. Vi skulle ju tydligen fika...

Nu börjar det dra ihop sig inför helgen. Jag ska på glöggfest. Jag ska ha glöggfest. Färgade ögonfransarna på lunchen så kvällen är vikt för bakning av julgodis och kakor. Hinner jag ska jag slänga ihop ett pepparkakshus med. Här hade jag tänkt att Killkusinen kunde vara till nytta för en gångs skull. Han kom förbi igår och kollade på mig när jag städade och klagade på att jag inte bjöd på chokladtryfflar. Sedan åt han upp hälften av mina takplåtar (non stop) och gick utan att lyfta ett finger. Jag kommer få bygga det själv. Han kommer säkerligen dyka upp senare och erbjuda sig att riva det däremot.

22 comments:

Ängeln said...

Åhåh vilken kille? Slog du inte honom i huvudet och släpade hem?

Hmm aldrig varit på hovstallet.. var med på listan över saker jag planerade att göra när jag bodde i stan

Anonymous said...

Du är så vacker där du står och bakar med nyfärgade fransar och allt!

Ninde said...

ängeln: För många kilo muskler för att orka släpa. Tyvärr ;)

kimirell: You bet. Nästan så att det var trophe wife varning på det.. ;)

*viftar med fransarna*

Ängeln said...

VA? FÖR TUNG? MUSKLER???

åk dit och bjud in honom till glöggfesten! Så kan du stå där och fladdra med ögonfransarna och le förföriskt när du visar allt julgodis..

Ninde said...

ängeln: ..och inleda med att låta honom hårdgranskas av mina tio bästa tjejkompisar det första jag gör? Inte ens jag är så ond ;)

Ängeln said...

"den numera betar på de gröna ängarna i hästhimlen" får de flesta att smälta...

Fast finns iofsen kvalificerat hög risk att han har "böjda" handleder såsom många killar som gillar hästar. Skumt nog är killar som håller på med häst bögar elle bockar.. och jaaa jag är fördomsfull när det gäller killar och hästar.

Ängeln said...

och skulle kunna tro att jag börjat tulla på glöggen... med tanke på min fina stavning.. men inte än... 12 minuter kvar...

Anonymous said...

Seså! Blogga nu om glöggfesten!

A. said...

Alltså, nu verkar det som min inbjudan till glöggfesten kom bort på posten. I alla fall så fick jag den aldrig... Märkligt

Ninde said...

ängeln: Ha,ha faktiskt varken eller för ovanlighetens skull. Mer åt ung officer och gentleman hållet. Definitivt straight. Och lärde sig rida först i lumpen åldern.. ;)

kim:Vilken av dem, det var ju två ;) (Jo,jag ska, ska bara samla mig lite först och få undan lite jobb)

a: Inga andra pojkar fick komma med. Men du skulle blivit inbjuden tycker du?

A. said...

Inte oväntat så tycker jag det ja.

Ninde said...

a: För att...?

A. said...

Att jag är ett utmärkt glöggsällskap? Eller för att ingen annan bjuder mig på glöggfest?

Du kan få välja mellan vilket spår du tar.
Antingen det braiga spåret eller martyrspåret...

Ninde said...

a: Hm...när du lägger fram det så får jag ganska skumma associationer.. Filmen "Love actually" och han som åker till USA.. ;)

Ängeln said...

ASG!!!

Snubben som inte kan få sex i england....

A. said...

Hmm...

Såg den igår och den killen är min idol... :-)

Anonymous said...

Hmm...Intressant att ett uttalande som förutsätter att den tilltalade har samma förhållning till döden som en sjuåring genererar så stor andel "vilken kille"-uttryck..?

Undrar vad Fi-AvSchyrman skulle ha sagt?

:P

--CyniskeSimon, som nog har för många hästar på sitt samvete för att klassas som "vilken kille!"

Ninde said...

a: Hm. Somehow that doesn't surprise me..;)

simon: Är väl snarare sjuåringsnivå att ha ett ganska krasst och logiskt förhållande till döden?


"Vilken kille" jublet genererades väl inte så mycket av det gulligt småfåniga han sa. Snarare av glädjen att en kille är emotionellt mogen nog att vara medvetet varsam med andras känslor.

Tusen gånger hellre en officer och en gentleman. Än att för tusende gången höra "öhö, hästar gör sig bäst på mackan ändå, hö hö"

Vad Schyman eventuellt skulle säga bryr jag mig till skillnad från dig inte om. Jag är inte feminist.

Och har du hästar på ditt samvete kanske det är dax för nya linser inför nästa älgjakt ? ;)

Anonymous said...

Hoppsan, öm tå?

Nåväl, för sakens skull så kan jag poängtera att "Öhöhö..."-citaten åtminstone i min värld faller in under samma "mogna" sjuåringsperspektiv.

Men eftersom jag är en dryg och okänslig jävel så kan jag dock inte hålla mig ifrån att djupare penetrera ditt resonemang och fråga vad du egentligen föredrar när någon nära släkt avlider?

Föredrar du:

1: "Ninde, farmor har tyvärr dött inatt"

eller

2: "Ninde, du förstår farmor stickar numera strumpor i den sköna fåtöljen i farmorshimlen."?

Är alternativ ett alltså emotionellt omoget och ovarsamt med andras känslor?

Ninde said...

Simon: Öm tå? Vilken av dem?

Men va f'n. Nu blir jag orolig här. Det är väl ingen som har tvingat dig att gå på nån sån där "så kommer du i kontakt med ditt sårade inre barn" kurs, hoppas jag? För sådär jättecyniskt var ingendera förslagen..

Min farmor (som tyvärr är död) hade skrattat gott åt det andra förslaget..även om hon var en hejjare på att sticka strumpor ;)

Skämt åsido Simon. Han sa det han sa lite gulligt skämtsamt sådär. Men jag hade varit fullt nöjd och glad med formulering nummer ett. Som är den jag skulle föredra om det handlade om en mig närstående häst eller människa. Vilket det knappast var när det gällde hovstallets hästar, eller hur?
Egna djur och andras ungar du vet?

Poängen var väl att han gjorde ett försök att vara finkänslig där istället för att köra sedvanligt öhö, jag är en så tuff manchotönt, öhö spåret..

Anonymous said...

Vad bra att tassarna är i behåll så jag inte fick någon på mitt samvete. Jag försökte mig mest på en ironisering över olika reaktioner på samma händelse, men det sket sig visst duktigt.. ;P

Oroa sig icke, här besöks inga inre barn kurser. Jag har dock av säkra källor fått förklarat att det alltid är klokast att ta det lilla inre barnet ut på bakgården för omedelbar avlivning istället för ältande i tid och otid, men det kanske finns andra sätt också..?

Apropå förhållningssätt till hästars död så kom det en ung flicka i 18-årsåldern med sin häst en dag när jag jobbade vid grinden till "de gröna ängarna", i dagligt tal benämnt Swedish Meats. Hästen skulle slaktas och flickan var väl knappast glädjen själv när hon anlände med hästen. Det normala vid sådana företeelser var att ägaren överlämnade hästen till stallpersonalen och avvek, men denna flicka sa blankt nej och hoppade istället upp på hästryggen, red hästen hela vägen genom stallet in i avlivningsbåset där hon pussade hästen farväl och gick ut.

Jag blev impad.

Ninde said...

Simon: Aj, det där är en öm tå däremot. En gång har jag varit tvungen att lämna över en häst för avlivning utan att själv kunna följa med och vara med tills det var över. Hade tur och det var vettig personal som kunde hantera djur, men det gör jag fan aldrig om igen. Aldrig. Nästa gång kommer jag att vara med för att försäkra mig om att djuret är lugnt och tryggt ända till slutet :(