Tuesday, January 22, 2008

Lördag-Söndag: Detox

Dags att detoxa lite av den senaste tidens synder. Således på helgens meny :

* Inget socker utom frukt
* Inget kaffe eller svart te (hello headache)
* Inga snabba kolhydrater och väldigt få långsamma
* Ingen alkohol

Istället fil, soppor, grönt/rött te och fruktdrinkar efter recept från Cosmopolitan som:

* Het smoothie: Avocado, morot,äpple,persilja och cayennepeppar. Går ner men ingen kulinarisk höjdare.

* Fruktsmoothie: 10 jordgubbar, banan, apelsin, lime och 19 blå druvor¤ enligt receptet. Tog 20 röda druvor bafatt. Blev gott faktiskt.

The good news: Jag har inte saknat annat än kaffet än så länge.
The bad news: Saknade kaffet. Hade huvudvärk hela helgen och var skitseg. På söndagkvällen var jag i princip redo att sniffa näskaffe. På måndag bestämde jag mig för att ransonen en stor latte är mitt existensminimum för att inte falla i koma på jobbeftermiddagarna.

På söndagen släpade jag mig ut till kompis ort och el-ljusspår för att idka lite motion. Vi valde det spår som brukar vara glesast befolkat. Tyvärr fick vi snart sällskap av ett gäng trikåklädda amatörer som med panik i blicken skenade runt mellan kontroller. Har aldrig fattat det där med orientering.

Jag gillar att gå i skogen. Jag gillar det meditativa i att springa på stigar/spår. Jag tycker tipsrundor kan vara kul. Men tillsammans?! Vitsen med att springa är för mig att slippa tänka och bara vara en stund. Eller att knata fritt runt i skogen att hinna uppleva den, att varva ner. Men att stressad snava runt bland ris och sten samtidigt som man ska försöka hålla reda på var sjutton man är någonstans? Eh?!



¤ Blå druvor sägs rena njurarna. Banan för magnesium o B vitaminer som kroppen använder i förbränning av fett o kolhydrater. Fan vet vad röda druvor gör.

2 comments:

404 said...

Jag använder löpningen lite meditativt för att lugna ner min lilla hjärna. Det där med att jag springer tillsammans med andra är lite udda ändå. Jag känner att jag är asocial i grupp snarare än springer med dem. :)

Ninde said...

404: Asocial i grupp :D..men fattar vad du menar.

Jag föredrar att träna i grupp på gymet men springer helst själv. Vore jag kille skulle jag aldrig springa i sällskap med någon, det är mest för att det är tryggare att vara två ibland när man är tjej..