Thursday, January 03, 2008

Räddningsaktion

Jag kommer körande i mörkret längs en liten slingrig lantsortsväg upp till släktingar, saktar in vid deras grannar som har får. Ser att ett får står vid grinden, på fel sida av stängslet. Bromsar in och kliver ur för att släppa in henne igen. Hon travar snällt in till sina bräkande små kompisar utan att tala om var hon smet ut någonstans. Ägarna är inte hemma så jag går tillbaks till bilen för att hämta en ficklampa o går en lov för att kolla om staketet är trasigt i närheten någonstans.

Det är mörkt o jag muttrar tyst över folk som inte kan hålla koll på sina staket och jag minsann kollade staketet stup i ett när vi hade hästar..Det är en stor hage och jag har ingen större lust att snubbla runt i mörkret o leta nedrivet nät för att någon annan inte kollat sitt staket. Kollar att de har hö o vatten o börjar fundera på att ge mig av till mina bekanta när jag plötsligt får en känsla av att något är fel. Räknar fåren. Räknar igen. En fattas. Dessutom verkar de oroliga o bräker mycket. Som om de ropade på någon. Släcker ficklampan o sätter mig tyst ner på huk. Först hörs inget. Sedan hörs ett ynkligt litet bräkande en bit bort i hagen.

Jag tänder ficklampan och går på måfå bort längs staketet, ett slags nät man har ström i på sommaren, det är becksvart o ganska snårigt. Jag är glad att jag bytte från kjol till jeans innan jag åkte. Så plötsligt ser jag att en bit nät rivits ner... Ropar men får inget svar. Bävar för vad jag ska hitta när jag slutligen skymtar något grått ur ett stort dike. Hon rycker till när hon hör mig komma, jag saktar av på stegen. Som hästtjej har jag hört alla skräckhistorier om hästar som trasslat in sig o slitit sönder benen i panik. Närmar mig försiktigt för att inte skrämma henne i onödan. Använder min snällaste lugna-rädda-hästar-röst och sträcker artigt fram handen för att hälsa.

Hon nosar på handen men ligger lugnt o stilla med benen i vädret halvägs ner i traktens största jäkla krondike. Fullkomligt intrasslad i stängselnät är hon, tänk en ullig kassler så har ni bilden klar. En av anledningarna till att vissa på vischan ständigt knallar runt med en morakniv i bältet.

Det är inte riktigt läge att lämna henne så det är bara att klappa henne lugnande på kinden och försiktigt försöka trassla ut henne. Först huvudet...sedan har hon lyckats få nättråden ett par varv runt halsen. Det sista sitter som fan. Jag får dra henne neråt i diket för att få loss det genom all päls. Sedan är det bara frambenen kvar att trassla ut. Som genom ett under ligger hon helt still. Kanske fattar hon att jag försöker hjälpa henne. Kanske har hon bara givit upp. Får äntligen loss henne och hon ligger fortfarande stilla. Benen känns hela och hon verkar oskadd.

Jag tar några steg bort, sparkar undan tråden och väntar. Fortfarande ingen reaktion. Jag är ingen expert på får men har ändå för mig att det inte är speciellt bra för dem att ligga uppochner någon längre tid. Stor och tung är hon, dessutom i sorglig avsaknad av handtag. Ok. Work with what you've got-kroppstyngden.

Muttrandes kliver jag ner i krondiket och hjälper till att puffa henne på rätt köl. Fortfarande ingen reaktion. Då jag mer är bevandrad i kommunikation med mänskliga fårskallar alternativt hästar, beslutar jag att behandla henne som en liten korkad häst. Jag smackar uppmuntrande. Smackar uppfodrande. Schasar. Då reser hon sig tveksamt. Ställer sig upp och glor på mig. Jag ställer mig mellan henne och staket och schasar iväg henne i riktning mot de andra, vill inte ha henne på fel sida staketet.

Knyter upp tråden och trycker ner stolpen så gott det går. Det får duga så länge. Fåret som fastnat rör sig obehindrat och står lugnt och proppar i sig hö när jag passerar. Mission completed. Jag avslutar kvällen hos mina bekanta där tre busiga unghästar med torvdammiga mular lortar ner min stalljacka helt. Sedan till släktingars kök för efterlängtat kokkaffe och en stor blandrashund som somnar på mina fötter. Lantlycka.

15 comments:

Anonymous said...

Vilken fin historia. Ditt karmapåslag ökar för varje dag...(;-)

A. said...

Sjukt fin människa. Men hur fan kunde du veta hur många får det skulle vara från början? Jag vet inte ens hur många kusiner jag har... (och det är inte många...)

Anonymous said...

Åååh!
FINT.
Jag säger som Jerry.
Djur är bäst. Ninde kommer näst. Ingen protest. Eller nåt.. ;)

Ninde said...

jerry: Ha,ha kanske det. Eller också har jag bara en soft spot för djur som trasslat till det för sig.

a: Well, we can't all be the devil, can we? ;) Slumpen gjorde att jag frågat om det bara någon dag innan, de brukar ha ungefär samma antal på vintern men just därför visste jag exakt.

kim: Naaw ;)

A. said...

Nej hur skulle det se ut om vi alla var det. Nu ska jag räkna kusiner i fortsättningen innan jag somnar...;-)

Ninde said...

a: Lycka till med räknandet av de inte många kusinerna som du inte vet hur många de är? ;)

A. said...

Kan bli svårt inser jag ju nu....

Ninde said...

a: He,he :)

404 said...

Imponerande! :)

Mr K said...

Bra jobbat :)
Bloggen är fö uppe igen.

Anonymous said...

Vad snäll du är; grannen kanske kommer att ge dig en lammstek som tack.. (var det för rått? Bra gjort, i alla fall!)

Peppe said...

Jag är stum av beundran. Du är min hjälte. Du är fantastisk.

Ninde said...

404: :)

mr k: Bra.. :)

gina: Ha,ha..Ungefär lika rått som de fårägare som stolt visar upp ett lurvigt skinn med orden:
"Det här är Baggen Bertil, titta vad fint det blev" När det är rätt uppenbart för alla o envar att Baggen Bertil inte längre befinner sig i sitt skinn utan mer i frysen.. ;) Har dock inga problem med att får föds upp och äts. Bara de går ute och har det bra när de är i livet..

peppe: Tack sötnos :)

Anonymous said...

Åh, vad du är duktig.Jag hade dött av fasa i mörkter *Stadslolla*

Ninde said...

tania: Lantmörkret är inte hälften så farligt som snubbarna i Humlegården..

Kul att du kom in föressten! :)