Thursday, January 10, 2008

Nyårsafton II

Fest II: Inte barntillåten. Alls.

*"..Vi träffades visst på förra nyårsafton", säger jag och känner mig duktig. Ja, du var den som gjorde störst intryck på mig förra året hävdar hon och kallar mig vid förnamn. Jag minns henne. Jag minns att vi dansade och hade partyprinsessigt kul ihop. Delade Cava och cigarr. Dock hade jag nu verkligen inte den blekaste aning om vad hon hette förrän någon annan ropade på henne och jag kunde snappa upp det. Hah.

* Överskott av nyseparerade singelkillar med desperationen lysande i ögonen. Word of advice: att för okända tjejer utmåla ditt ex som the Wicked Witch of the West är inte ett smart raggningsknep. Om du verkligen mådde "bara bra" skulle du knappast traska runt till alla och i detalj redogöra för precis allt ditt ex gjort och sagt det sista halvåret på ett sätt som ska få dig att framstå som ett oskyldigt offer.

* Saker som man inte vill veta om kompisars pojkvänner. Som hur Svenne Banans hemsnickrade version av sensuell salsa är. Efter två låtar var jag tvungen att gå iväg lite. Men jodå jag skulle komma tillbaks. Visst. Vilket år som helst.

* Det obligatoriska svartsjukedrame paret. Han en overbal hunk. Hon snygg och bitchig. Han anklagar henne för att flörta med andra, hon provocerar tillbaks. Drama. Konfliktlösning av vänner. Drama igen... Försöker hålla mig utanför deras spel men blir uppbjuden. Av henne. Normalt när man som tjej dansar med en annan tjej¤ så uppstår frågan om vem som ska föra och det kan vara lite förvirrande. Här var det liksom ingen tvekan att det hon var som förde. Förmodligen hemma med. Vi dansade. Han satt på en stol och tittade på. Kanske var hon inne på "amen titta, jag dansade ju med en tjej med, det är bara du som är överspänd." Kanske var det bara ett led i något spel dem emellan. Weirdos.


* Champagneskål. Obligatoriska suddiga fest Sms/MMS:en till syrran och några kompisar. Snubblande nära att skicka fatalt sms till den här killen men tom i det tillståndet insåg jag att det kunde tolkas som intresse och raderade. Very proud of self for that.

* Cigarrklubbens årliga sammanträde. Jag och några kompisar som turas om att införskaffa cigarrer som vi kan röka in det nya året med. Är någon av oss frånvarande måste den röka och MMS:a bevis. Vi brukar stå i en klunga och krama varandra gott nytt år och sammanfatta våra nyårslöften. Oftast kringstrykna av oinitierat folk som sniffar nyfiket i luften och undrar vad vi gör. Traditionen startade med en box cigarrer som Glamour Girl, inspirerad av Madonna, plockade hem från Västindien och lärde mig röka. Året efter var det min tur och på den vägen är det.

* Killen som sprang runt med kameran och knäppte ungefär en miljon kort. Först ignorerade jag honom bara. Sedan var jag tvungen att be att få kolla på vad han tagit egentligen. Till min förvåning blev ett par riktigt bra. Ännu mer förvånad blev jag när han mejlade dem sedan.

* Stora snälla Killkompis som bott för länge i Stan och plötsligt skulle prata känslor. Om det där jobbiga. Om Exet.Som envisades trots mina undanglidande svar. Och den där masken jag burit så länge krackelerade lite grand. Kände en plötslig lust att berätta för honom, att det är saker han inte vet, att det var långt värre än han vet om. Vill få vara svag, släppa allt och bli tröstad. Men vafan då för egentligen, är inte ute efter att få honom att tycka ännu sämre om exet.

Blinkar bort en tår och sväljer. Han klappar tafatt tröstande och blir alldelles blank i ögonen han med och jag hejdar oss båda och ber honom prata om något annat innan vi sitter där som två bölande idioter. Det är varken rätt tid eller plats. Jag är inte typen som sitter och gråter över dumma killar på fester. Speciellt inte snyggsminkad på nyårsaftonsnatten. Inte min stil. Dessutom vill jag inte att någon ska se oss två och tro fel saker. Vet hur rykten sprids på små orter och vill inte pajja hans singelchanser.


* Återvänder till dansgolvet. Lite alkohol senare halkar vi in på Irlandsspåret. Det som ledde till att jag firade det nya året genom att lära två singelkillar att dansa Riverdance. Klockan fyra på morgonen. Hoppas som f-n att det inte finns film på det.


¤ Förslag på nobba-dansarepliker som kan användas på tjejer emmotages tacksamt.

4 comments:

Anonymous said...

Det låter som det var just som det ska vara.
Framförallt svartsjuka paret. Det måste alltid finnas ett sådant inslag...

A. said...

Som tjej kan du ju alltid använda en kommentar som tex.

"...jo du är jättesöt men då kommer jag att vara tvungen att ta rollen av en äcklig kille och det vill varken du eller jag..."

"...eller bara tack men jag försöker sluta..."

Den sista behöver man aldrig förklara utan man kan bara gå därifrån och låte personen fundera på vad man egentligen menar....

Ninde said...

kim: Indeed..
a: Ha,ha...thx :D

Mr K said...

Låter som nyår ja.