Wednesday, March 05, 2008

Dåtidens Drömprinslista

Fick en utmaning när jag kom och tänka på nåt en gammal klasskompis påminde mig om. Vi gick i skolan i Hemstaden och hade bilden klar för oss hur En Snygg Kille skulle vara. Vi hade tom enats om en lista med nåt i den här stilen:

* Ålder:
Helst 1-5 år äldre. I undantagsfall lika gammal. Kompis hävdade att 1 år yngre var okej. Vi andra var tveksamma.


Vidare skulle drömprinsen:

* Ha blå ögon.

* Helst kunna spela gitarr (som den där snygga killen i..)

* Ha snygga blå lite slitna jeans (har för mig det var 501:or som gällde, vi hade aldrig hört talas om Acne jeans )

* Se snygg ut i vit t-shirt

* Vara mellan 175-185 cm lång.

* Sen var det nåt med frisyren. Kort killklippning men inte snaggad, helst brunt eller mörkblont hår om jag minns rätt... gärna ljusare slingor o lite rufs.

* Läsa ett språk mer än engelska o svenska (vilket diskriminerade rätt många Hemstadssnubbar redan där, det och att han inte fick snusa.)

* Ha ring i ena örat ( här var det dessutom skitviktigt i vilket öra den satt. Enligt Hemstadsnormer var ring i ena örat tecken på att man var hetero. Det andra på att man var bög. Vilket som var vad rådde det dock delade meningar om.)

* Ha snyggt efternamn. Absolut inte Jönsson.

Dessutom fick killen gärna gilla att resa. Som i att resa bort från Hemstaden efter gymnasiet. Ett plus om han rentav var från Storstaden...

Och nu ska jag fundera på hur dagens Drömprinslista skulle se ut..

8 comments:

Anonymous said...

Varför börjar jag efter att ha läst detta att tänka på drömprinsar? (;-)

Ängeln said...

Hmm så korta som 1.75? Brukade börja på 1.80... fast jag gillade mörka killar med blå eller gröna ögon...

Plus att de skulle ju ha snygg rumpa. Alla fick väl se Rob Lowes rumpa i Youngblood som fick sätta en slags standard ;)

Ninde said...

jerry: Det ska jag snart tala om för dig..;)

ängeln: Jag är inte en så lång tjej idag. Ännu mindre då. Men vad jag då hade emot män längre än 185 har jag ingen aning om...är väl lite liberalare idag..

Hyfsat snygg rumpa/ben tror jag ingick i hela jeansgrejen. Fast vi kunde inte riktigt formulera det så då..;)

Och Rob Lowe var en av syrrans husgudar..:)

Anonymous said...

Örhängsproblematiken minns jag mycket väl. :) Därför tog jag hål i båda öronen!
Vilket inte var så där jättepopulärt.
Och 501:or skulle det vara. Alltid!
Mums!

A. said...

Inte snusa? Men Ninde, mörkt hår, eller mörkblond med ljusa slingor. Pratar vi en klassisk skunkfrilla. Eller var du bara sjukt garderad?

Sen med risk för att låta skitfjollig. Rob Lowe i Youngblood var ju killen alla ville vara. Snygg och grym på sport. :-)

Ninde said...

kim: Var en kille i klassen som tog hål i båda öronen med. Bara för att helgardera sig liksom, ha ha ;)

a: Nu var vi ju ett par tjejer som satte ihop listan så det lutar nog åt helgardering..

Och nä, bonnlurkar som dekorerar klassrumstaket med snus, går bort..;)

Visst Robban var grabben hela dan. Orsaken till att termen "jamen han har spelat hockey sen han var liten" fortfarande utlöser beundrande suckar när nån berättar om ny pojkvän..:)

Mr K said...

Hos mig (i Göteborg) var det så att om man hade ring i vänster öra var det ok - i höger öra var man bög. Ungefär så.
Båda var en gråzon men inte helt ok iaf.

I Stockholm visste vi hade man ringen i höger öra vilket ju kunde vålla enorma problem om man t.ex. flyttade.
Hemska tanke.
Om det verkligen var så har jag ingen aning om.

Ninde said...

mr K: Exakt så var det i Hemstaden. Och annat i Stockholm.. :)