Thursday, March 27, 2008

Teologisk diskussion med Killkusinen

Killkusinen, som fortfarande är lite sur för att han inte blev bjuden när S hade våffelkväll härom vecka..

"-Hah, S hade fel om våffeldagen ju, var ju först denna tisdag. "Sen fortsätter han med besserwisserröst...
"-Dessutom är det ju Vår-Fru Dagen. Det där med våfflorna är bara en missuppfattning*. Egentligen.."

Jag: "-Jungfru-Marie bebådelsedag, menar du? Hah, du vet inte vad som hände då iaf. Sådeså.."
Killkusinen: "-Hah. Vet jag visst det. Hm. Jesus..hm dog nånting. Inte det där med rulla undan stenen, va? Nä nu vet jag, det var då ängeln gjorde Maria på smällen, va? "

Jag: "-Eller om det var den Helige Ande. Whatever. "

Killkusinen (räknar månaderna): "-Meeh. När visste hon att hon var på smällen och när blev hon det? Det stämmer ju inte riktigt med nio månader till julafton."

Jag: "-Vetinte. Hm. Var kanske inte så lätt att veta förrän efter några månader på den tiden iaf.."
Jag (med spelad vishet): "- Men en del säger att han var född i oktober egentligen. Fast vi firar ju på julafton för att det var midvinterblot då. "

Killkusinen: "Hm, nu blev det komplicerat.."
Jag: "Äh, vi frågar nån vuxen** istället. Fråga min mamma"
* Hundra spänn på att han just läst det i Metro. Eller möjligen City..
** Nån som är vuxen på riktigt alltså. Istället för oss som bara låtsas.

4 comments:

Anonymous said...

Inte behöver du "spela" vis, du kloka kvinna!

Ninde said...

kim: ;)

A. said...

Jag tycker du hackar ovanligt mycket på killkusinen. Jag är på hans sida...

Ninde said...

a: Vad oväntat att du är...;)