Wednesday, March 12, 2008

Lördag: Internationella kvinnodagen

Börjades med att åka hem till tjejkompis V, henne som mitt ex kallade för "den där feministen". Ja, inte så hon hörde det förstås, det vågade inte ens han. För hon har några framträdande drag. Hon är snygg. Hon är en snäll och superlojal kompis. Men hon har ett humör som t om kan få fulla odrägliga killar i köer till uteställen att backa undan i skräck. Nu var hon alltså singel. Igen.


Och den här gången tror jag att hon gjort ett misstag och dumpat en bra kille. En som faktiskt var bra för henne. Vi går långpromenad längs vattnet i solskenet och pratar. För vi dras lite till samma sorts män. De grabbiga. De som hon hävdar är känslomässiga dvärgar. Som jag hävdar bara är analfabeter. Som kan lära sig. Om de vill. Dessutom kan en del prata känslor redan nu. Men kanske inte med ord.

Hon upprepar de där välbekanta replikerna:
"Jag försökte...men han har inte de känslomässiga verktygen. Han kan inte bearbeta saker och ting. Det enda sätt det kommer ut på är aggression"

Fick jag en slant för varje tjej jag hört säga exakt de orden skulle jag vara rik nu..


Sen käkar vi lunch. Jag försöker lyssna. Just let her go through the motions. Hon dejtar igen. Visar kort. Sen går vi in på en dejtingsajt och hånskrattar lite* åt hur fåniga människor det finns. Det får henne faktiskt på lite bättre humör.

Men det är internationella kvinnodagen och jag har liksom en vag känsla av att jag förväntas göra någonting mer av dagen. Så jag lånar en svart kavaj av V för att macha min helsvarta outfit och bereder mig på att åka tillbaks in till stan för uppsöka traditionsenliga aktivitet i någon form.


* Jo vi frågade oss om det inte var lite elakt. Men V konkluderade att killarna nog gjorde samma sak åt tjejernas presentationer. Dessutom hånskrattade vi snällt. Och mest åt texter... Om du presenterar dig själv med en grynig mobilbild i badbrallor och kallar dig för hunk.. nånting får du faktiskt skylla dig själv. Lite.

Förra årets inlägg: http://ninde-blondinensbetraktelser.blogspot.com/2007/03/internationella-kvinnodagen.html

3 comments:

A. said...

Hårda ord... märkligt att det "alltid" är killarna det är fel på. Men för att det är, eller var internationella kvinnodagen låter jag er tro det...

Annars hade jag tänkt diskutera hurvida man är känslomässigt handikappad eller analfabet bara för att man inte har en åsikt om Gossip Girls kärleksliv eller skiter i vem som är otrogen mot vem i Grey's Anatomy. Men det handlade ju om internationella kvinnodagen... :-)

Och att det finns EN internationell kvinnodag, är det samma sak som att resten av årets dagar är för männen? :-)

Ninde said...

a: Knappast. Snarare så att åtminstone jag tenderat att försiktigt försvara hennes f.d kille som jag tycker verkar ganska vettig. Om än rätt grabbig.

Konstaterade bara att det är det ett ofta återkommande klagomål från tjejer att killen är kass på känslomässig kommunikation. Det har noll och intet med tv-serier att göra. Men du kanske är av en annan uppfattning?

Gossip Girl tittar inte V på. Det är det bara blondiner som jag som gör..;)

Jupp. Titta på vilka som sitter på makten i samhället. I världen.. ;)

Anonymous said...

Jo, man får faktiskt skylla sig själv lite grann. Det finns mycket att skratta åt (dock inte rått och elakt).

De där dvärganalfabeterna lär sig aldrig. JAG LOVAR.