Tuesday, March 04, 2008

Moln på min himmel

Mamma-dotter samtal.

Syrran var den revolterande som skaffade barn tidigt. Jag var den sportiga, utåt sett skötsamma, utan större problem. Föräldrar informerade endast på need-to-know-basis. Passade mig utmärkt att stå lite i skuggan av föräldrauppmärksamheten just då. Nu däremot är syrran i hamn på alla de sätt men jag är singel.

* Vi väntar väl med Norén uppgörelsen tills efter maten va? (Jag instämmer. Har rätt vaga idéer om vad en Norén uppgörelse ska innehålla. Men vi enas om att det bör innehålla slumpvis utkastade anklagelser från den yngre genrationer emot den äldre sittandes i en svartvit deprimerande miljö. Med samtliga roller spelade av tungt belastade fångar som snart ska rymma.) Klart det kan vänta.

Men såklart mamma undrar. Nu när det bara är vi två för en gångs skull så vi kan ha det där mamma-dotter snacket..

*Du som alltid haft sån tur med pojkvänner.. ( Det är mycket du inte vet mamma. Speciellt om Exet. Bäst så.)

*Ja...barn..bla bla fler barnbarn...*hint hint* vänta inte för länge..
( Kära mamma, jag kan skaffa barn med en gift man i morgon, oavsett om jag vill vara ihop med honom eller inte. Någon du inte vet existerar ens. Nån som tycker det vore perfekt att avla på mig. Det är inte där problemet ligger.Dessutom är det faktiskt första gången hon tar upp det med mig. Hon har inte sagt ett ljud om det när jag och Exet var ihop. Antar att det är för att systersonen börjar bli större och de vill ha nåt litet gulligt igen. Nåt de kan lära allt de kan. Innan de blir gamla och skruttiga.)

* Bla bla bla vi har väl inga outredda saker? Bla bla bla closure...bla bla bla nu när vi ska resa bort...
( Jamen vafint. Direkt från den där psykolog-gone-reklamare kvinnan i bekantskapskretsen du åt lunch med häromdagen. Men orka liksom. Okej om det får dig att känna dig bättre får jag väl hitte på nåt...)

Så jag slänger ur mig nåt lagom okontroversiellt och hon replikerar blixtsnabbt:
"Men jag band er inte i källaren och piskade er med rotting iaf. Eller hur?"
Ok when you put it that way..

14 comments:

Anonymous said...

Jo. du..det där känns igen .
Kram

Anonymous said...

Jo du, det där känns allt för väl igen

Ängeln said...

Usch! Varför dölja sanningen? Bättre att kläcka ur sig så får hon hantera det bäst hon vill?

På något sätt blir livet lättare när man kör med öppna kort då slipper man en hel del av frågorna som man aldrig vill få. Plus stöd när det blåser kallt.

Ninde said...

tania: Kram tillbaks
lilith: Ideed..

ängeln: "Så får hon hantera det bäst hon vill?"
Du menar så får jag hantera det bäst hon vill? ;)
Det där är, som alltid en avvägningsfråga. I teorin håller jag med dig, i teorin.. I fallet med Exet var det främst för hans skull även om jag tvivlar på att jag orkat ta hand om någon närståendes oro med när jag själv höll på att blåsa omkull...

Ängeln said...

därför berättar du efter hand så slipper du uppmuntrande kommentarer om fanskapet!

Anonymous said...

Vafan? Allting jag skrev bara försvann!

Äh, kort sammanfattat: Jag håller med Ängeln.

Anonymous said...

Haha!
Jag önskar mina föräldrar vore lite mer verbala.
Vet dock ej om jag skulle ha något att ta upp till diskussion, men ändå.

Ninde said...

ängeln/simon: Finns massor jag tar upp med dem. Att ringa mamma och gnälla så fort det är trassel med pojkvännen kommer dock aldrig bli min stil..

kim: Äh, all kommunikation behöver ju inte nödvändigtvis vara verbal..:)

Anonymous said...

Föräldrarelationer. Underbart. Jäklar vad man kan åstadkomma skada ibland som förälder. Eller bara jobbiga relationer.
Oj vad jag inte ska gå i pappas fotspår.
Men det är faktiskt bra att ta tag i det och prata ut ordentligt, utan att vara rädd.
Renande..

Ninde said...

filo: Jo det är väl det alla hoppas på. Att föra vidare de bra men inte de dåliga dragen i ens föräldrars värv..

Anonymous said...

Kräver ju en viss grundlig genomgång dock, för att sålla ut guldkornen..;)

Ninde said...

filo: I guess so..:)

Mr K said...

Åh vad skönt att vara man och bara ha helt känslolösa samtal med farsan ;)

Ninde said...

mr K: Det är nästan så vi tjejer avundas det, ha ha ;)