Friday, November 14, 2008

"Don't think pink"


Hur trött är man inte på marknadsföringskillar som "tänkt till". Ja, privat gillar jag rosa. Nej, jag blir inte lyrisk över att ni pyntat en snart utgående mobil/dator/whatever/modell och lanserar den på nytt som "tjejig". Förstår att ni tror att allt som behövs är att måla om den. Barbierosa. Så kan vi blondiner sitta och leka Legally Blonde på seriösa jobbmötet. Med våra tekniskt efterblivna prylar med små rosa teddymuffar och glitter på.

Nej, ge mig det bästa av den senaste tekniken. I söt-men-neutral svart eller silverfärgad förpackning istället för skit med glitter på. Som Lisa Johnson* säger:
”Ett verktyg bör inte vara uppenbart tjejigt. Det räcker om det finns en modell som ligger bra i en kvinnas hand och som inte är blytung”.


* Amerikanska som är i Sverige för att prata om sin bok om marknadsföring riktad till kvinnor. Länk

13 comments:

Anonymous said...

ehhh, jag kanske inte borde....men...nu är det så hrrmmm...

Jag har ett sådant vertyg, men det är inte till salu.
:)

Royal

emster said...

Amen till det!

Ninde said...

Royal: Haw,haw..

emster: :)

Anonymous said...

Haha.
Ninde ryter till!
Stereotyper tråkar ut. Så är det.
Roligare om Kamprad har rosa fluffig mobiltelefon.

A. said...

Jag tycker tjejer bara borde ha rosa grejer hela tiden.

Senaste tekniken går väl att göra i Rosa också? ;-)

emster said...

jag tycker att A BARA ska ha bejbiblå hakklapp och BARA ha bejbiblå sparkdräkt!!!

Ninde said...

kim: Ha,ha jo stereotyper av dålig kvalitet speciellt, ha ha ;)

a: Om senaste tekniken går att göra i rosa varför är det då gårdagens teknik som görs? ;)

emster: Ha ha..word! Övertygad om att a skulle klä i bejbiblått..he he ;)

A. said...

Och om det inte passar vem tvingar dig att köpa den? Och är det inte så att om det inte såldes rosa "gårdagens teknik" skulle de inte göra den... Alltså finns det ett behov.

Så är då egentligen problemet att den nya inte finns i rosa? ;-)

Emster: Det tycker du? Men, ja, varför inte... En skönhet klär i allt. Och inget misskläder en ful...

Ninde said...

a: Problemet är väl att "den kvinnliga målgruppen" är halva kundkretsen. Inte en bara en liten excentrisk klick som bara suktar efter att allt ska målas rosa? Att just det synsättet är rätt korkat.

A. said...

Om det säljer är det väl inte korkat?

Ninde said...

a: Exakt så korkat som det man inte säljer genom att missa delar av en köpstark grupp..

A. said...

Nu förstår jag inte riktigt.

Du är sur för att företag förtjejar föregående modell och nylanserar den som tjejmodell eftersom den är rosa.

Du hävdar att du vill ha en bra i senaste modell, gärna i svart eller silver.

Jag tror att de förtjejigar modellerna eftersom de faktiskt säljer, till de som vill ha en söt rosa mobil. (jag skulle kunna köpa en förgrabbigad med dödskallar på)

Då säger du att de missar en köpstark målgrupp.

De är alltså de som vill ha föregående modell men i vanliga diskreta färger? Har inte den telefonen redan funnits då om vi tar telefoner som exempel...

Ninde said...

a: *suck*
Du skämtar. svårt var det väl ändå inte. Senaste modellen, med den senaste tekniken. Som ligger bra i handen. Kan skötas med ena handen samtidigt som man springer runt och sminkar sig med den andra.

Som överlever att bo i handväskan utan att på eget bevåg ringa upp samtliga nummer i adressboken. Som ser snygg, stilren och klassisk ut.

Nöjer mig inte med något antikt skit med VGA kamera och noll officefunktioner. Om den så är pimpad Barbierosa. För jag behöver en riktig telefon och det är jag knappast ensam om. Det är oss de missar..

Men du byter alltså gladerligen in din nya mobbe mot någon gammal skrutt bara den är pimpad av fantomen? ;)